Çocuklarda Aerobik Güç Antrenmanı
Çocuklarda yaşla birlikte aerobik güç gelişimi ve antrene
edilebilirliği de artmaktadır. Özellikle ergenlik dönemine giren çocukların
aerobik antrene edilebilirlik yeteneği belirgin bir şekilde artmaktadır.
Çocuklarda yeterli şiddet, süre ve sıklıkta yapılan aerobik
güç antrenmanı ile maksimal oksijen kullanımı % 10-30 arasında arttırılabilir.
Çocuklar aerobik antrenmana yetişkinler gibi cevap
verebilirler.
Özellikle çocuklar da glikojen depolarının, ısı düzenleme
mekanizmasının yetersizliğinden dolayı aerobik antrenmanların bir antrenman
seansındaki süresi 30 dakikayı geçmemelidir.
Çocuk futbolcuların aerobik gelişim için topsuz koşmak
yerine istenilen tempoda oyun oynamak da aerobik dayanıklılığı geliştirecektir.
Böylece oyun sırasında çocuk futbolcunun hem kalp-dolaşım
sistemi hem de teknik-taktik becerileri ve antrene olacak, yaratıcılıkları
gelişecektir. Çok yönlü gelişim sağlanacaktır.
Dayanıklılık antrenmanının amacına göre, şiddet seviyesine
göre sınırlı alanda küçük grup oyunlarını seçmek gerekir. Örneğin dayanıklılık
amacı olarak anaerobik eşik (AnE) amaçlanmış ise orta şiddetli oyunlar,
maksimal oksijen kullanımı amaçlanmış ise yüksek şiddetli oyunlar antrenman
programına katılmalıdır.
Genel olarak amaçları hedeflenen dayanıklılık özelliğine ve
şiddetine göre oyunlar üç katogoriye ayrılmaktadır. Aşağıda yüklenme ilkeleri,
organizasyonu ve amaçları belirlenmiş aerobik gelişim amaçlı sınırlı alan
oyunları sunulmaktadır.
Aerobik dayanıklılığı geliştirme amaçlı oyunlarda dikkat
edilecek diğer konular
Oyunların ilk aşamalarında süre daha kısa ve tekrar sayısı
düşük tutulur, ilerleyen antrenmanlarda oyun süresi ve tekrar sayısı
artırılabilir.
Oyun antrenmanlarının ilk aşamalarında daha dar oyun alanları
kullanılır, futbolcuların oynanan oyuna uyumu ve dayanıklılığı arttıkça alan
genişletilir.
İlk aşamalarda oyuncu sayısı yüksek iken, antrenmanlılık
durumu ilerledikçe oyuncu sayısı azaltılır.
Aerobik dayanıklılık antrenmanları yorgunluğa karşı koymayı
gerektirdiği için, sınırlı alan da küçük grup oyunları antrenman seansının son
bölümünde çalışılabilir.
ANAEROBİK DAYANIKLILIK
• Alaktasit Anaerob
• Oyuncumuzun oksijensiz bir ortamda çalışmasına rağmen
oyuncunun organizmasında herhangi bir laktik asit birikimi olmuyorsa buna
Alaktasit Anaerob çalışma denir.
Yoğunluğu: % 100
• Süresi:0–7 sn.
• Dinlenme: Tam
Dinlenme
• (Sürat ve kuvvet türü çalışmalar)
• Laktasit Anaerob
• Oyuncumuz
oksijensiz bir ortamda çalışırken, oyuncunun organizmasında laktik asit
birikimi oluyorsa bunaLaktasit
Anaerob çalışma denir.
• Kuvvette devamlılık, süratte devamlılık çalışmalarıdır.
• Dinlenme verimsel dinlenmedir.
Anaerob Eşiği Geliştiren 3 Önemli Çalışma Vardır:
1. Aerob dayanıklılık çalışmalar
2. Ekstensif İnterval türü çalışmalar. ( 4.4, 5:5,6:6 gibi
çalışmalardır.)
3. Fartlek: Kelime anlamı Tempo oynaştır.
Özellikle
Fartlek türü çalışmaların üzerinde durmak gerek. 90 dk lık oyunun ruhunu
yansıtan çok önemli bir çalışmadır.
Fartlek:
Aerob ortamda Anaerob alaktasit çalışmaların serpiştirildiği çalışma şekline
denir.
U-15 ANTRENMAN ÖZELLİKLERİ
Yüksek şiddetli sınırlandırılmış alanda küçük grup oyunları
Hedef maksimal oksijen kullanımını (VO2max) geliştirmektir.
Yaş grubu: 14-16 yaş
Oyunun şiddeti:
Maksimum kalp atımının %85-95 arası.
Tekrar süresi ve set sayısı: 3-4 dk. *4-5 tekrar. Oyuncu sayısı 3:3, 4:4.
Oyun alanı:
20-30m, 25-35m.
Oyun setleri arası
dinlenme süresi 3-4 dk
Antrenman sıklığı:
Haftada 1-2 kez,
Oyunun şekli: Kaleli
veya kalesiz, rakibe presin şiddetli olduğu oyunlar .
Aerobik dayanıklılığı geliştirme amaçlı oyunlarda dikkat
edilecek diğer konular;
Oyunların ilk aşamalarında süre daha kısa ve tekrar sayısı
düşük tutulur, ilerleyen antrenmanlarda oyun süresi ve tekrar sayısı
artırılabilir.
Oyun
antrenmanlarının ilk aşamalarında daha dar oyun alanları
kullanılır, futbolcuların oynanan oyuna uyumu ve
dayanıklılığı arttıkça alan genişletilir.
İlk aşamalarda oyuncu sayısı yüksek iken, antrenmanlılık
durumu
ilerledikçe oyuncu sayısı azaltılır.
Aerobik dayanıklılık
antrenmanları yorgunluğa karşı koymayı gerektirdiği için, sınırlı alan da küçük
grup oyunları antrenman seansının son bölümünde çalışılabilir.
15 YAŞ FUTBOL GELİŞİM MODELİ
Takım taktikleri (kapalı savunmayı açma, kontra oynama, 11:11
tam saha oyun sistemi) çalışılmaya başlanır. Maçı kazanmaktan
çok, taktiklerin maçta gerçekleştirilmesi istenmelidir. Antrene
edilecek çoğu özellik futbola özgü hale getirilmelidir, tüm motorsal
özellikler (sürat,çabukluk, dayanıklılık, kuvvet vs.) futbola özgü
antrene edilmelidir. Ortanın üstü şiddette aerobik dayanıklılık oyun
antrenmanları ile çalışmaya devam edilir. Anerobik metabolizmanın
ağırlıklı olduğu futbola özgü süratte devamlılık (tekrarlı sprint
antrenmanları) çalıştırılmalıdır. Serbest ağırlıklarla orta şiddetli
maksimal kuvvet, çabuk kuvvet antrenmanları bu dönemde
çalışılabilir. Genç futbolcunun kuvvet seviyesi gelişmiş ise orta şiddet
plyometrik antrenmanlara başlanabilir.
YARI SAHA VE
DAR ALAN OYUNLARI İÇERİĞİ
FUTBOLCULARIN KARAR VERME
YETENEKLERİNİ GELİŞTİRME ÇALIŞMALARIDIR.
BU ÇALIŞMALAR YA TAKIMA YENİKATILAN OYUNCULARA; YA DA
YETERSİZ OYUNCULARA UYGULANIR.
HEM SAVUNMA, HEM DE HÜCUMDAKİ EKSİKLİKLERDE UYGULANIR.UYGULAMA:
HANGİ TEKNİK,TAKTİK,BECERİ ÇALIŞMASI YAPILACAK İSE SAHANIN O
BÖLÜMÜ İŞARETLENİR.
1 BÜYÜK KALE 2 VEYA 3 KÜÇÜK HEDEF KALE KONULUR. OFSAYT VEYA
SAVUNMANIN SON
YASLANACAĞI ÇİZGİ BELİRTİLİR.
BİR VEYA İKİ SERVİS
OYUNCUSU KONULUR.YAN HAKEM KONULABİLİR.
DİREK OYUNA GİRİLİR.
UYGULAMADAN SONRA MUTLAK OYUNLA İLGİLİ SONUÇ ANLATILIR.NOT:
SAHANIN BİR BÖLÜMÜ ÇALIŞMALARININ ÇOKÇA YAOILMASI GEREKİR.
ÇÜNKÜ BU ÇALIŞMALARLA FUTBOLCULAR MAÇTA YÜZYÜZE KALACAKLARI
POZİSYONLARI EZBERLEMELERİ GEREKMEKTEDİR. ANCAK BU ŞEKİLDE
ÖNLEM
ALMALARI MÜMKÜNDÜR.
2 KALELİ DAR SAHA OYUNLARINDA ANTRENÖR GÖZLEMLER VE ÇÖZÜM ÜRETİR.
UYGULAMADA FUTBOLCULARIN SAHA DURUŞLARI (SAHA DÜZENİ)
ÖNCELİKLE ÜZERİNDE
DURULACAK KONUDUR.
2 KALELİ DAR SAHA OYUNLARINDA GÖZLEM YAPMAK ZORDUR.
YANİ ORGANİZE KOLAY GÖZLEM VE TESBİT YAPMAK ZORDUR.
NOT: 2 BÜYÜK KALE KULLANILIR.
SAHANIN ENİ DARALTILIR, BOYU YARI SAHA VEYA 5m DAHA FAZLA
OLUR
BİREYSEL ALAN YARATILIR. (TOP ALIRKEN)
DESTEK SAHA DÜZENİ BOZULMADAN VERİLİR.
DESTEK VERİLİYORSA MUTLAK SAVUNMA OYUNCUSUNUN YERİNDE BİRİ
KALMALI
SONUÇLANDIRMA
DİĞER TAKIMIN DURUMU
OYUN RAKİPTEN BAŞLAR
KONU PAS İSE OYUN GERİDEN BAŞLAR
KONU İLERİ PAS VERMEKSE OYUN İLERİDEN BAŞLAR
OYUNCULARA HANGİ BÖLGEDE ÇALIŞACAKLARI AÇIKLANIR.
(İLERİDE-ORTA ALANDA-SAVUNMADA)
EN AZ 5:5 OYNANIR
VERİLEN OYUNCU SAYISININ İÇERİSİNE KALECİ DAHİL SÖYLENİR
OYUNUN BAŞINDA KONU KISACA ANLATILIR
OYUN ÖNCESİ VE SONRASI 5 DAKİKA SERBEST OYNATILIR
SON 5 DAKİKADA GEREKİYORSA OYUN BİR KAÇ DEFA DURDURULUR HATA
DÜZELTİLİR.
OYUNSAL FORMDA ÇALIŞMAK OLAN BU UYGULAMADA, ÇALIŞMA ALANI BÜTÜN GENİŞLİĞİNE KULLANILIR.
HEM ORTA ALAN, HEM DE HÜCUM VE SAVUNMA OYUNCULARI AYNI ANDA
UYGULAMADA OLUR.
BU ÇALIŞMALARDA KONU BAŞLIĞI SAVUNMA YA DA HÜCUM OLABİLİR.
ÇALIŞMAYI BASİT TUTMAK GEREKMEKTEDİR.
ÇALIŞMALARIMIZDA ÖNEM SIRASINA GÖRE ÖNCELİKLERİ BİLMEK
LAZIMDIR.
BU ÇALIŞMALARDA 1 KALECİ,
SAVUNMA OYUNCULARI, HÜCUM OYUNCULARI
VE ORTA SAHA OYUNCULARININ YANI SIRA SERVİS YAPAN OYUNCULAR DA UYGULAMA İÇERİSİNDE OLURLAR.
SAHA ÖLÇÜLERİ 50X60M
ÇALIŞMA ÖNCESİ VE SONRASI 5 DAKİKA SERBEST OYUN OYNANIR.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder