ANTRENMAN PLANLAMASI:
—Planlamanın Genel İlkeleri
—Antrenman Planı Türleri
—Uzun Süreli Antrenman Planlaması
—Dört Yıllık Plan (Olimpik Plan)
—Yıllık Plan
—Birim Antrenman Planı
ANTRENMANIN DÖNEMLENMESİ:
—Yıllık Döngü
—Yıllık Antrenman Yapısı Üzerine İlkesel Yeni Yaklaşımlar
—Yüklenmeye Uzun Sürede Uyum
—Dönemlemede Çeşitlemeler
ANTRENMAN PLANLAMASI
Karmaşık bir yapı
olan antrenmanın amaçlarına
ulaşmasını garantilemek için iyi bir şekilde planlanmış olması
gerekmektedir.
Antrenman planlaması,
düşünsel yönü ağır basan oldukça soyut bir kavramdır, ancak sporsal verimi
yönlendirebilmenin temel aracıdır.
ANTRENMAN PLANLARININ OLUŞTURULMASI
•
Antrenman
planlarının oluşturulmasında, amaçların ortaya konulması belirleyici olur ve
sorunların çözülmesinde şu konular göz önünde bulundurulur :
•
Plan süresinin,
amaçlarının ve içeriklerinin belirlenmesi,
•
Planın her
dönemi için (hazırlık-müsabaka-geçiş) ara amaçların belirlenmesi,
•
Her görevin
yerine getirilişi için antrenman içeriklerinin planlanması,
•
Müsabaka takvimi
ve test tarihlerinin belirlenmesi.
Antrenman sürecinin
yapılandırılmasında asıl sorun ; hangi
antrenman bileşeninin hangi sırayla ve hangi yüklenme yoğunluğuyla uygulamalı
ki, uygun verim artışı sağlansın?
Bunun için planlama
ilkelerinin bilinmesi gereklidir :
PLANLAMANIN GENEL İLKELERİ:
1 – Antrenman uzun
süreli bir süreç olarak ele alınmalıdır,
2 – Temel
antrenman konusu belirlenmeli,
Ayrıca antrenman
türleri kapsam ve sürelerine göre plan sınıflaması literatürde sık
görülmektedir.
Buna göre :
—Uzun Süreli (Perspektif) plan
—Dört Yıllık (Olimpik dönem)
plan
—Yıllık plan (makro döngü)
—Aylık plan (mezo döngü)
—Haftalık plan (mikro döngü)
—Birim antrenman planı(ünite)
Uzun Süreli Antrenman Planlaması :
—Uzun süreli
antrenman planlaması; birçok yılı kapsayan ve bir sistem içerisinde oluşturulan
antrenman sürecidir.
—Önceleri genel
geliştirici, sonraki antrenman basamaklarında artan bir şekilde spor dalına
özgü çalışmalarla sporsal verim geliştirmeyi amaçlar.
--Uzun süreli
planlama yetenek seçiminden başlayıp, üst düzey yarışmacı oluncaya kadar geçen
8-12 yılı kapsayabilecek kadar geniş düşünülmelidir.
—Kişinin spor
yaşantısı boyunca fiziksel ve psikolojik gelişim nitelikleri sık sık değişir.
--Erkekler 20-30
yaşları arası, bayanlar ise erkeklerinkinden 3-5 yıl daha önce uygun verimlilik
düzeyine ulaşırlar.
--Ancak bu dönem spor
türüne farklılık gösterir, örneğin :
--Sürat ve çabukluk
gerektiren sporlarda en iyi verime 20-24 yaşları arasında ulaşılırken,
—Dayanıklılık ve
kuvvet gerektiren sporlarda en yüksek verime 30’lu yaşlarda erişilir.
—Diğer yandan
başarının beceriye daha çok bağlı olduğu sporlarda uygun verim yaşı daha da
düşer (jimnastik16-18yaş, buz pateni16-20yaş vb.)
-Uzun süreli bir plan
hazırlanırken belirtilen bu üst düzey verimlilik yaşlarından 8-10 yıl geriye
gidilerek planlama ve uygulamalara başlanmalıdır.
Martin’e göre;
optimal verim gelişimi,
—Çok yönlü temel
eğitim +
—Spor türüne özgü
temelin kazandırılması +
—Sistematik bir
şekilde kondisyonel verim yeteneği oluşturmak +
—Verimi istikrarlı
hale getirmek ile mümkündür.
Planlamada yapılan en önemli hata;
***Branşa özgü çalışmalara erken geçmektir. Bu
durum sporcunun üst düzey performans çağındaki zirve verimini sınırlar.
***Erken yaşlarda
sporsal verimdeki gelişim durmasına bağlı olarak sporu bırakma durumları ortaya
çıkar.
DÖRT YILLIK PLAN
Olimpik plan ya da
dört yıllık plan, kişinin uzun süreli planının bir parçası olarak kabul
edilebilir.
Her dört yılda bir
düzenlenen olimpiyat programına katılan sporcular için özel bir planlamayı
gerektirir.
DÖRT YILLIK PLANLAMANIN SINIFLANDIRILMASI
İki yönetimsel yaklaşım vardır :
Birincisi;
Bütün antrenman bileşenlerinin her yıl adım
adım yükseldiği döngülerden oluşur.
İkincisi;
Yıllık periyotların dalgalı bir şekilde yükseldiği
yaklaşımdır.
DÖRT YILLIK PLANLAMANIN İÇERİĞİ
Planı oluşturan her
dört yıl için ayrı ayrı amaçlar karşılaştırılır. Bu amaçların aşamaları yıldan
yıla değişim gösterir.
Örneğin; fiziksel
hazırlık göz önüne alınırsa, öncelikle genel fiziksel hazırlık ve aerobik
dayanıklılık vurgulanırken, dördüncü yılın sonlarına doğru, çok yönlü fiziksel
hazırlık ve anaerobik dayanıklılık ağırlık kazanır.
YILLIK PLAN
Yıllık plan sporcunun
yıl boyu geçtiği basamakları içerir.
Bunlar:
—Hazırlık Devresi,
— Müsabaka Devresi,
— Geçiş Devresi.
Yıllık plan, yıl
boyunca istenilen form düzeylerine ulaşılabilmesi için antrenmana rehberlik
eder. Bireysel farklılıklar, amaçların yapısı, spor branşının bileşenleri
planda esnekliğe sebep olabilecek unsurlardan birkaç tanesidir.
Matwejew yaptığı
gözlemde, büyük organizasyonlara katılan sporcuların ancak % 15 – 25 inin
istenilen tarihte kendi en iyi derecelerine erişebildiğini saptamış.
Bu problemin
sebepleri neler olabilir?
Yetersiz içerik
değişikliği,
•
Sporcuların
farklı yenilenme süreleri,
•
Aşırı yüklenme –
yetersiz yüklenme.
•
Bahsedilen bu
değişiklikler ve hatalar, deneyimsiz sporcularla çalışılacak ise büyük önem
taşır.
•
Deneyimli
sporcular bu tip problemler ile karşılaşıldığında, antrenörlerine
geribildirimler vererek yardımcı olabilirler.
BİRİM ANTRENMAN PLANI
Süre olarak en
kısa antrenman dilimidir. Ancak branşa ve amaca göre de bu süre değişim
gösterir.
Birim antrenman yapı bakımından; hazırlık,
asıl ve bitiriş bölümleri olarak 3 bölüme
ayrılır.
1-Hazırlık Bölümü :
Hazırlık bölümü,
giriş ve ısınma olarak kendi içinde de ikiye ayrılır.
A-GİRİŞ: Bütün
birim antrenmanlar sporcuların toplanması ve antrenör tarafından plan
amaçlarının açıklanması ile başlar.
B-ISINMA: Organizmayı yapılacak olan çalışmaya hazırlama amacına uygun olarak seçilmeli ve
düzenlenmelidir.
2-Asıl Bölüm :
Birim antrenmanın
amaçları asıl bölümde gerçekleştirilir. Yeterli bir ısınmayı takiben, beceriler
ve taktik bileşenler öğrenilmeye, kondisyonel motorik özellikler geliştirilmeye
çalışılır.
Mücadele sporlarında
tekniğin ve belirli kondisyonel motorik özelliklerin birlikte geliştirildiği
paralel yüklenmeleri içeren antrenmanlar tercih edilmelidir.
Ancak:
Daha az deneyimli
sporcular için Korobov antrenman
içeriğinin şu sırayla gerçekleştirilmesini önerir :
- Önce teknik ve taktik öğretilere
yönelik,
- Sürat ve koordinasyon,
- Kuvvet çalışmaları,
- Dayanıklılık gelişimine yönelik
çalışma.
Bunun yanında Weineck’e göre bu sıralama
1. Koordinasyon
alıştırmaları,
2. Sürat
3. Çabuk kuvvet ve
maksimal kuvvet
4. Süratte devamlılık
5. Dayanıklılık
çalışmaları.
3-Bitiriş Bölümü :
Esas bölümde yapılan
yorucu çalışmadan sonra, sporcunun ilk baştaki biyolojik ve psikolojik durumuna
dönebilmesi için, yüklenmenin giderek azaltılması önerilir.
Bunun nedeni;
“regenerasyon” un gereklerinden geçer.
Ne yazık ki: birçok
antrenör ve sporcu antrenmanın bu bölümünü pek dikkate almazlar. Esas devreden
sonra duşa gönderilen sporcuda
toparlanma sürecinin uygun gelişimi engellenmiş
olunur.
Birim Antrenmanın Her Bölümüne Düşen Süre :
Ortalama birim
antrenman süresi 120 dk.dır. Buna göre:
Giriş
|
5 dk
|
Isınma
|
30 dk
|
Ana Bölüm
|
75 dk
|
Bitiriş
|
10 dk
|
Birim Antrenmanın Yoğunluğu :
Birim antrenmanın
yoğunluğunu belirleyen unsurlar amaçlar
ve içeriktir.
ANTRENMAN PERİYOTLAMASI
Bir yıllık plan
içeriğinin ve yöntemlerinin zamansal planlamasıdır.
Sporcunun istenilen
zamanda, istenilen düzeyde sporsal verime erişebilmesini ve çalışmalarda
sürekliliğin sağlanmasını amaçlar.
Dönemleme, bir yılı
daha küçük dönemlere, bu dönemleri de daha küçük evrelere ayırmak demektir.
Dönemler ve evreler aşağıdaki gibi sistemleştirilmiştir:
Hazırlık Dönemi --------------- Büyük Döngü
Müsabaka Dönemi --------------- Küçük Döngü
Geçiş Dönemi ----------------Birim Antrenman
Döngüsü
Olarak üç ana bölüme
ayrılır Olarak üç
evrede incelenir
DÖNEMLERE AYIRMA
--Dönemleme için
antrenman yılının bölümlere ayrılmasında farklı 3 amaç göz önünde bulundurulur:
—Amaca uygun verim
elde edilmesi için, sporcunun gerekli hazırlığı yapmasına olanak vermek,
—Sporcuyu müsabaka
dönemi için zihinsel ve psikolojik yönden hazırlamak,
—Sporcunun müsabaka
şartlarında müsabakalara hazırlanmasını sağlamak.
YILLIK DÖNGÜ
Matwejew (1972) üst düzey sportif formun sürekli aynı
düzeyde tutulamayacağından yola çıkarak, biyolojik uyum yasaları nedeniyle
yıllık formun arka arkaya üç evrede kazanılabileceğini savunmuştur.
Bir yıllık
antrenman süreci; sporsal verimin
kazanılması, korunması ve kaybedilmesi evrelerine benzer olarak hazırlık,
müsabaka ve geçiş dönemlerine ayrılır.
Dönem
|
Evre
|
Amaç
|
Yüklenme / İçerik
|
Hazırlık
|
1.Evre
|
Sporsal formun temel yapısının gelişmesi;
organizmanın kapasitesinin yükseltilmesi, genel gelişim
|
Yüklenme yoğunluğunun ve kapsamının yükseltilmesi.
Çok az özel antrenman.
|
|
2.Evre
|
Branşa özgü eğitim ve sporsal formunun özel
geliştirici ögelerinin gelişmesi, müsabaka hazırlığının oluşturulması
|
|
Müsabaka
|
|
Sporsal formunun güncelleştirilmesi; müsabaka
veriminin gelişimi, sporsal formun elde edilmesi
|
Yüklenme yoğunluğunun artması ve antrenman
kapsamının azalması. (bu aşamada genel geliştirici alıştırmaların oranı
azalır)
|
Geçiş
|
|
Rejenerasyon amaçlanır, formal bir antrenman yok,
yüklenme düzeyi düşük tutulmaya çalışılır, kazanılmış değerlerin korunması
amaçlanır.
|
Az antrenman yoğunluğu ve orta derecede kapsam.
Branşa özgü antrenmanlar kaldırılır ve genel
geliştirici örnekler işlenir.
|
Matwejew’e göre
yıllık antrenman döngüsü evrelerinin amaç ve içeriği (mod. Harre 1979
Hazırlık Dönemi
Yıllık dönem
içerisinde en uzun bölümdür. Tek müsabaka dönemli periyotlama da 4 aylık süreyi
kapsar. İki ya da üç uçlu periyotlama da ise
5 – 6 ayı bulur. Hazırlık döneminde süre gibi kapsam da geniş
tutulmalıdır.
İki aşamada
uygulanması doğru olacaktır. Bunlar :
— Genel hazırlık
evresi
— Özel hazırlık
evresi’dir. (kapsam farkı)
Müsabaka Dönemi
Bu süreçte; sporcu uzun hazırlık antrenmanları sürecinde
kazandığı fiziksel beceri ve özellikleri, spor teknik becerilerini ve taktik
bilgilerini, yaklaşmakta olan önemli müsabakalar üzerine yoğunlaşarak
kullanmaya hazırlanır.
Sporcu bu hazırlıklarını
müsabaka ortamının iklimini, organizasyon koşullarını göz önünde bulundurarak
hazırlıklarını yapar.
Lehnert’e göre bu
dönemin içeriği – kapsamı – süresi şunlara bağlıdır :
Müsabakanın derecesi
ve karakteri,
Müsabaka yerinin
coğrafi koşulları,
Müsabakaların ne
kadar süreceği,
Sporcunun
müsabakalara olan deneyimi,
Müsabaka döneminde
sporsal verimin şekillenmesi :
Bu dönüşüm döneminin
süresi; antrenman uyaranlarının karakterine, yüklenmelerin sporcu üzerinde
yarattığı etkiye göre değişir.
- Yüklenme bileşenleri
sporcu organizmasında genel gelişime ve çok yönlü etkiler kazandırmaya yönelik
ise, uzun bir dönüşüm süresi verilir.
- Yüklenme
bileşenleri spor türüne özgü bir verim türünü geliştirmeye yönelik ise, dönüşüm
daha kısa sürede gerçekleşir.
Yüksek verim amaçlı
hazırlık müsabakalarının, sporcuyu erken
forma sokmak gibi bir risk taşıdığı da unutulmamalıdır.
Bu durum psikolojik
yönden ve antrenmanın planlı şekilde uygulanması yönünden rahatsız edicidir.
Sporcuyu müsabakada
başarılı kılmak, sonraki antrenmanlara yoğunlaştırmak ve motive etmek için bazı
ilkeler göz önünde bulundurulmalıdır.
Bunlar Harre’ye
göre
— Olumlu müsabaka
anlayışı oluşturulmalı,
— Taktik bir anlayış
erken zamanda belirlenir,
— Müsabaka tesis ve
ortamı hakkında bilgi alımı,
— Uzun süre
alışılmadık meteorolojik koşullardaki değişiklikler takip edilmeli ve bu tür
koşullarda (nem, rüzgar, sıcaklık) antrenman yapılmalı.
— Müsabaka kuralları
hakkında bilgi alınmalı,
— Müsabakaya yalnız
fiziksel değil, psikolojik hazırlıklarda yapılmalı.
Geçiş Dönemi
Sporcu bir önceki
dönemin (müsabaka) yorgunluğunu tamamen atmadan yeni bir hazırlık dönemine
başlamamalıdır.
Aksi takdirde yeni
hazırlık döneminde verilecek olan yüklenmeler oldukça sınırlı olsa bile, bir
takım fizyolojik uyum sorunları hızla ortaya çıkacak, sakatlıklar ortaya
çıkacak ve belki de yavaş gelişimden kaynaklanan hayal kırıklığı bir sonraki
döneme kadar uzanarak sporcuyu olumsuz etkileyecek.
Geçiş dönemi tüm
yüklenmelerin azaltıldığı ve genel antrenmanın ön plana çıktığı önemli psikolojik
ve fiziksel rahatlamayı, hoşça vakit geçirmeye yönelik içerikli planlamadır.
Yalnız her ne olursa
olsun bu dönem pasif olarak geçirileceği anlamı çıkarılmamalıdır.
Özet olarak; yıllık
döngünün son ve en kısa döneminde,
Sakatlıkların
tedavisi,
Fizyolojik ve
psikolojik açıdan toparlanma,
Becerilerin muhafaza
edilmesi amaçlanır.
Bu devrede
organizmanın gücünü sıfıra düşürme yanlışına girersek, hazırlık çalışmalarında
bu boşluğu doldurmak çok zor olacaktır.
DÖNEMLEMEDE ÇEŞİTLEMELER
Klasik antrenman dönemleme
kavramı Werchoshanskij tarafından
1982 – 1984’de geliştirildi. Bu çalışmaları temel olarak iki başlıkta ele almak
mümkündür.
Birincisi, “Blok Antrenman” kavramı.
Diğeri ise, “Yüklenme arasında sıçramalı değişiklik”
kavramıdır.
1- Blok Antrenman
Blok antrenman yıllık
antrenman planlaması içerisinde belirlenen amaca ulaşmak için uygulanan, 1 – 3
haftalık süreyi içeren ve belirli konularda yoğunlaşan antrenman dönemleridir.
Antrenmanın blok
yapısı kavramında “sporcunun en zayıf olduğu konuda en uygun düzeye
getirilmesi” düşüncesi bulunur.
Blok Antrenman Örneği
:
- Kuvvet
antrenmanına yoğunlaştırılmış güç geliştirici antrenmanlar
- Dayanıklılığa yoğunlaşma
- Teknik
taktik ağırlıklı müsabaka karakterli
- Formu
iyileştirme ve korumaya yönelik
Werchoshanskij’e
göre antrenmanın blok yapısı için temel kural
“Uzun hazırlık
döneminde organizmanın enerji kaynakları ne kadar yoğun şekilde tüketilirse,
onu takip eden yenilenme evresi o kadar uzun süreli ve işlevsel düzeyin
korunmasına izin vermeli.”
2- Yüklenme kapsamında sıçramalı değişiklik:
Mikro döngüler
arasındaki geçişler için, döngülerin kapsamında birtakım ayarlama ve
değişiklikleri temel alan yaklaşımdır.
Blok yüklenme gibi
düşünülmelidir, blokların arasındaki bağlantıyı kuran yaklaşım olarak
bilinmelidir.
Blokları mezo
döngüler olarak düşünün ve mezo döngüler arasında hazırlık ya da devamlılık
anlamında ilişkiler bulunması gerektiğini bilin.
Bir jimnastik
antrenörü bir mezo döngüde sporcusuna oldukça büyük kuvvet gerektiren teknik
bir ögeyi öğretmeyi planlıyorsa,
bir önceki mezo
döngüdeki planları arasında öncelikli çalışan kas gruplarını güçlendirmeye
yönelik çalışmalar kullanmak zorundadır.
Sonraki yapılacak iş,
en uygun antrenman yönteminin seçilip uygulanmasıdır.
Her antrenman
evresinde olduğu gibi mezo döngünün sonunda antrenör amaçlara ulaşılıp
ulaşılmadığını araştırmalıdır.
Son olarak araştırma
sonuçlarını sonraki mezo döngüler için amaç oluşturmada etkin olarak
kullanmalıdır.
Yrd.Doç.Dr. | |
Ali GÜREŞ |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder