Koordinasyon, amaca yönelik bir harekette iskelet kasları ile merkezi sinir sisteminin uyum içerisinde çalışması, etkileşimi anlamında bir kavramdır.
Modern
spor biliminde koordinasyon, tekniği belirleyici önemli bir faktördür. Sporsal
verim, yalnızca kondisyonel özelliklere ya da enerji metabolizmasına değil,
aynı zamanda psiko-nörolojik süreçlere bağlı bir kavramdır. Bu süreçlerde
koordinasyonu içerir.
Spor
pedagojisinde bu kavram için sık sık “beceri” ve bazen de “çeviklik” terimleri
de kullanılır.
Beceri;
Futbolcunun hareketlerini doğru hedef ve daha az bir efor ile
uygulayabilmesini, yeni ve her an değişkenlik gösteren oyun akışı içerisinde en
uygun çözüm yolunu bulabilmesini, yeni hareketlerin kısa zaman içerisinde
öğrenilmesini mümkün kılan bir özelliktir.
Beceri
2’ye ayrılabilir;
1.Genel
beceri; Çok çeşitli ve değişik spor dallarında yapılan sportif faaliyetlerle
elde edilen beceridir.
2.
Özel beceri; Özel dalın performansını tayin eden faktörlere bağlı olup, başka
bir spor dalına aktarılamaz. Futbolda mükemmel bir beceri özelliğine sahip olan
bir oyuncunun, voleybolda aynı beceriyi gösteremeyeceği gibi. Bu özel beceri,
ancak futbolun yapısına uygun alıştırma ve yöntemlerle geliştirilebilir.
Çeviklik
ise, bütün motorsal davranışların kondisyonel ve koordinatif kalitesini
anlatır.
Meinel’e
göre beceri, bütün vücudun her tür hareketinin koordinasyonudur. Yine beceri,
futbolcunun kısa zamanda karmaşık hareketleri çabuk ve amaca uygun olarak
uygulayabilme yeteneğidir.
Futbolcuların
koordinasyonu, top ile yapılan hareketlerde, özellikle de 1:1 pozisyonlarda
değer kazanır. Örneğin baskı altındaki aldatmalarda, çalımlarda, kaleye şut
atmalarda ve kafa toplarına çıkışlarda...
Koordinasyonu
gelişmiş becerili futbolcular, beklenilmeyen ve çok zor pozisyonlarda dakik
olarak en uygun çözüm yolunu bulur(oyun zekası) ve gerçekleştirir. Anlaşılmayan
oyun şartlarında(değişik saha zemini, ölçüleri, ışıklandırma gibi) yüksek uyum
yeteneği gösterir. Dengesi bozulan bir oyuncunun süratle normal pozisyona
dönebilmesi, becerili hareketlerin tipik bir örneğidir.
Hirtz,
beceri kavramını oluşturan bileşenleri şöyle sıralar:
-
Tepki gösterme yeteneği,
-
Konumunu saptayabilme,
-
Çeviklik,
-
Hareket organlarını iyi kullanabilme yeteneği.
Fetz
bunlara ek olarak:
-
Hareket duygusu,
-
Yumuşaklık,
-
Uyum yeteneği,
- Hareket esnekliği özelliklerini de beceri
kavramını oluşturan bileşenler olarak sayar.
Antrenman
Bilimi yönünden ele alındığında, koordinatif yetenekler sportif başarının bir
bileşenidir. Bu bakımdan geliştirilmesini, yalnız tekniklerin öğretim sürecinde
düşünmemek gerekir. Koordinatif yetenekler doğuştan kazanılan yetenekler
değillerdir. Kuşkusuz katılımsal özelliklerin oluşturduğu bir temelden
yararlanırlar. Ancak öğrenme sayesinde çevre ile kurulan aktif (etkili)
iletişim sonucunda ortaya çıkarlar. Her bir koordinatif yeteneğin gelişmişlik
düzeyi, hareket becerileri ve sportif tekniklerin öğrenilmesinde etkili olur.
Böylelikle koordinatif yeteneklerin gelişmişlik düzeyi ile sportif tekniklerin
öğrenilebilirliği arasında sıkı bir ilişki olduğu söylenebilir.
Koordinatif yeteneklerin gelişmişlik
düzeyi şu konularda kendini belli eder.
1. Hareket programlarının hayata
geçirilmesinde,
2. Hareket becerilerinin ya da sportif
tekniklerin öğrenme hızı ve düzeyinde,
3. Kondisyonel yeteneklerin koşullara
uygun ve ekonomik kullanımında.
Beceriyi
geliştirmenin en iyi devresi, çocukluk ve gençlik çağıdır. Çünkü bu devrelerde
organizma sonraki gelişim çağlarına nazaran daha esnektir. Böylece pek çok
yıllar antrenman bölümleri içerisinde uygulanacak yeni ve karmaşık oyun
hazırlıkları için gerekli temeller atılmış olur.
Özel
beceriyi geliştirmek için yapılan çalışmalarda özel dalın tekniğini içeren
alıştırmalar ön plana alınmalıdır. Futbolda aşağıdaki alıştırmalar becerinin
gelişiminde etken olabilir;
1.
Uzun bir ip veya jimnastik bankı üzerinde seri şekilde sıçramalar.
2.
Top havaya atılır, çömelme, yatma, oturma, yerinde dönüşler sonrası gibi
hareketler yapılır, top yere düşmeden tekrar kontrol edilir.
3.
Sırtüstü yatış durumunda top başın arkasından öne atılır ve önde yakalanır.
Hareket hızlı olarak peş peşe yapılır.
4.
Ayakta top önden havadan arkaya atılır. Yarım dönüş yapılır ayakla kontrol
edilir.
5.
Futbolcu her iki ayağındaki iki ayrı topu topu öne doğru sürerken zaman zaman
değiştirir.
6.
Engeller arasında top sürme(öne, geriye, tek bir çizgide, zik zak şeklinde
v.s…)
7.
Eşler karşılıklı, her oyuncuda bir top var. Eşler bir topla yerden ayaklarıyla
paslaşırken, diğer topla havadan elleriyle paslaşırlar…
FUTBOL VE KOORDİNASYON
Günlük
yaşamda olduğu gibi tüm sportif hareketler MSS nin 'merkezi sinir sistemi
yönlendirmesi kas ve eklem işbirliği ile gerçekleşir. Bu hareketlerin eksiksiz
en iyi biçimde yapılabilmesi futbolcunun bu işbirliğini gerçekleştirebilme,
koordine edebilme kapasitesine bağlıdır.
Futbol ve
hareket:,
HAREKET
verimliliği
ORTAM,
KOŞULLAR
(Zemin,
topun geliş biçimi, rakip baskısı vb.) bağlıdır.
BİLİNEN
HAREKET -DOGAÇLANAN HAREKET
Duran
topa vuruş, koşu vb. (Rakip baskısında, ıslak zeminde vb. topu yaratıcı bir
biçimde kullanma)
FUTBOLDA VERİMLİ
HAREKET, İDEAL HAREKET NEDİR?
Futbolcunun
amaca uygun olarak (yerinde ve zamanında), en çimde (eksiksiz, yanlışsız), en
kısa zamanda ve olabildiğince az güç sarf ederek (ekonomik olarak) yaptığı
harekete verimli, İDEAL HAREKET denilebilir.
Futbolda
ideal hareketin gerçekleşmesinde futbolcunun koordinasyon kapasitesinin önemi
büyüktür.
Bireysel
koordinasyon kapasitesinin iyi olması;
1-Hareket
verimini artırır.
2-Hareketi
yapma sırasında az enerji sarf edilir.
3-Bir
hareketi öğrenme/ geliştirme/ mükemmelleştirme kolay ve kısa sürede olur,
otomatizasyon ve doğaçlama verimi artar vb.
4-Hareket
akıcı ve estetik olur,
S-Diğer
performans faktörlerine daha çok zaman kalır,
6-Sakatlıklardan
korunma olasılığı artar.
Koordinasyon
kapasite çeşitleri:
a-Genel
koordinasyon kapasitesi (genel, günlük yaşam hareketleri)
b-Özel
(futbola özgü hareketler) koordinasyon kapasitesi olarak sıralanabilir.
Bireysel
koordinasyon kapasitesinin yüksek olması; -ideal hareketi öğrenme süresini
kısaltır.
—Hareket
verim düzeyini artırır.
Koordinasyon
tipleri ise;
a-Genel
motorsal beceriler-koordinasyonu
b-iice
motorsal beceriler-koordinasyonu olarak ele alınabilir.
Koordinasyon
Kapasitesini Geliştirme Yöntemleri;
a-Bütünsel, b-
Parçasal, c-Birleşik, d-Zihinsel olarak sıralanabilir.
Bu
yöntemler, antrenmanlarda kullanılabilir. Farklı koordinasyon teknik hareket
biçimlerine örnek olarak aşağıdakiler verilebilir. Koordinasyon hareketlerinin
uygulamasındaki değişiklikler;
Topu
beklerken duruş şeklini değiştirme, Harekete başlama pozisyonunu değiştirme,
Hareket şeklini değiştirme,
Farklı
koşu yolunun kullanılması, Koşu mesafesini değiştirme,
Farklı
büyüklükteki topun kullanılması,
Topun
geliş biçimini, pas veya şutun hızını değiştirme, Farklı dış koşullarda
çalışma;
Farklı
zemin,
Hava
koşulları( rüzgar, kar,vb.), Farklı rakip vb.
-Futbolda
yapılacak hareket basit, kolay ise; Koordinasyon kapasite düzeyine gereklilik
azdır. Koşu, pas, durarak kafa vuruşu vb.
-Futbolda
yapılacak hareket karması, zor ise; Koordinasyon kapasite düzeyine gereklilik
çoktur. Alan ve zaman darlığında çalım, şut, top sürme, uçarak kafa vuruşu vb.
Koordinasyonu,
koordinatif yetiler adı altında bir takım alt başlıklarla ele almak olasıdır.
Zamanlama,
göz-el koordinasyonu, göz-ayak koordi¬nasyonu, denge, hareketlilik, mesafe
tahmini, beceriklilik, ritm, zaman baskısında hareket, beden duygusu,
hareketlerin bağlanması, yer bulma, yön bulma, algılama, beceri, dönüşler
yapma, vb .
KOORDİNASYON
GELİŞİMİNDE VERİMLİLİK VE YAŞ DÜZEYLERİ; 7-11 yaşları arasında yaklaşık olarak 12 yaşa
kadar (D, E, F Yaş Grupları), koordinatif yeti antrenmanlarıyla temel tekniğin
çabuk, iyi kazanılması, gelişim ve mükemmelleştirilmesiyle ilgili çalışmalardan
üst düzey verim alınabilir.
Asaf
ÖZKARA
Futbolda
koordinasyon
Koordinasyon,
futbolcunun oyun içerisinde topla veya topsuz pozisyonları güvenli, ekonomik ve
çabuk hareketler ile çözme yeteneğidir. Bu yetenek sayesinde vücut
hareketleri(topa vuruş, el - ayak, hareketlerinin uyumlu olması, koşu hızı vb…)
daha düzenli ve uyumlu düzeyde yapılır. Örneğin: Sert bir faul ile karşılaşan
oyuncu ustaca bir yuvarlanma ile yere düşerek sakatlanmadan kurtulur ya da çok
yüksekten gelen bir topa doğru noktada doğru yükseklikte yağını kaldırarak
vurması şeklinde açıklayabiliriz.
Koordinasyon
2′ ye ayrılır: Genel ve Özel Koordinasyon
Genel
Koordinasyon
Kişinin
hareket becerisini (hangi spor dalı ile uğraşırsa uğraşsın ) kazanmasıdır.
Genel koordinasyon özel koordinasyonun temelini oluşturur. Genel koordinasyonun
geliştirilmesine mümkün olduğunca erken yaşta başlanmalıdır.
Özel Koordinasyon
Bir
spor dalına özgü çeşitli ve bir seri hareketlerin hızlı akıcı ve uyumlu bir
şekilde yapılmasıdır. Örneğin; futbolda topu ayakucu ile sektirirken dizde
sektirmeye başlama ve en son kafada sektirme ya da ayak tabanındaki topu
sekerek sürükleme. Vb. Bir sporcunun koordinasyon kapasitesi iyi ise;
1-Hareket
verimini artırır.
2-Hareketi
yapma sırasında az enerji sarf eder.
3-Hareket
akıcı ve estetik olur.
4-Diğer
performans faktörlerine daha çok vakit kalır.
5-Sakatlıklardan
korunma olasılığı artar.
6-Karmaşık
teknik becerileri daha çabuk öğrenir.
(9–11) YAŞ
KOORDİNASYON
1-Bu
yaş grubunda koordinasyon performansında belirli bir artış görülür ve bu artış
11 yaş sonuna kadar devam eder.
2-Koordinatif
yeteneklerin bu yaş dönemine gelene kadar geliştirilmeye başlanması gerekir.
3-Bu
yaş grubunda özel koordinasyondan önce genel koordinasyona ağarlık
verilmelidir.
4-
Bu yaş grubunda hareketlerin otomatik hale gelmesi için temelde doğru yapılmalı
ve hareket öğrenilmeli daha sonra hızlı şekilde yapılmaya devam edilmelidir.
5-Bu
yaş grubunda bir hareketin tekrar sayısı 2 olmalıdır.
6-Koordinasyon
hareket mesafesi 10-15
metre arasında olmalıdır.
7-
Yapılan hareketler sonrası mutlaka sporcuya dinlenme zamanı verilmeli ki diğer
hareketi istenen doğrulukta yapsın.
(12–14) YAŞ
KOORDİNASYON
1-Bu
yaş grubunda ilk olarak genel koordinasyona yer verilmeli,eğer bu bölümü doğru
ve hızlı yapıyorsa sporcu branşa özgü olan özel koordinasyona geçmeli
2-
Bu yaş grubunda hareketler kolay ve sporcuların yapabilecekleri düzeyde olmalı.
3-Koordinasyon
hareket mesafesi 15-20
metre arasında olmalıdır.
4-Her
antrenmanda en az 10 dakika koordinasyona zaman ayrılmalı.
5-
Bu yaş grubunda hareketin doğruluğuyla beraber sürati de artırılmalıdır.
Her
bir koordinatif yetenek değişik yaş dönemlerinde yoğun gelişmeler gösterir. Bu
durum koordinasyon eğitiminde göz önünde bulundurulmalıdır. Özellikle hızlı
büyüme dönemlerinde “koordinatif” özelliklerde geçici bozulmalar ortaya
çıkabilir(12–15 yaş aralığı). Bu yüzden antrenörün sporcusunu bu yaş döneminde
çok iyi tanıması ve çok iyi gözlemlemesi gerekmektedir.
11adam.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder