19 Temmuz 2013 Cuma

YEĞENLİK TABLOLARI VE PAS

POZİSYON TANIMLAMALARI
YEĞENLİK TABLOLARI 2
Şekil12.4: Enerji sistemlerinin antrenmanda 5 yeğinlik değerinin kullanımı(Roaf 1988)                                                                                       

Yeğinlik Simgesi
Antrenman Amacı
Tekrar Süresi
Tekrar Sayısı
Dinlenme
İş / Dinlenme Oranı
Laktik asit yoğunluğu ( Mmol)
Kalp atım sayısı
Doruk Yeğenlik Yüzdesi %
1
Laktik Aside Dayanım Antrenmanı
30” – 60”
2’ – 2,5’
2x2 – 4


10’ – 15’
>5’
1:10 -1:15
12-18
Doruk=20
Doruk ya da doruk yakınında
>85
>95
2
Doruk Oksijen Tüketim Antrenmanı
3’ – 5’
4 – 6 ( 8)
2’ – 3’
2:1
6 -12
180
80-85
85-95
3
Anaerobik Eşik Antrenmanı
1:30 – 7’
8’ – 2 Saat
3 – 5
6 – 2
5
5’ -45”
1:1
1:06 -1:15
4 – 6
150 - 170
75-85
85-90
4
Fosfat Sistenm Aantrenmanı
4 – 15”
10 - 30
1- 3”
1:4 – 1:25
-
-
-
95
5
Aerobik Eşik Antrenmanı
10’ – 12 Saat
6 -1
1 – 2’
1:1-1:25
2-3
130-150
>60
>60


Şekil12.3: Antrenman uygulamasında 5 yeğinlik değerinin kullanımı






Çizelge 4.1. Hız ve kuvvet alıştırmaları için yeğinlik çizelgesi (Harre, 1882’den eklemelerle)
Yeğenlik No
Sporcunun Doruk verim Yüzdesi
Yeğinlik
1
30 – 50 %
Düşük
2
50 – 70 %
Orta altı
3
70 – 80 %
Orta
4
80 – 90 %
Doruk altı
5
90 – 100 %
Doruk
6
100 – 105 %
Doruk üstü

DAYANIKLILIK ANTRENMAN TÜRÜ
MAKSİMUM KAH’IN % Sİ
CONCONİ TESTİ EŞİK KOŞU HIZI YÜZDESİ %
ANTRENMANSÜRESİ (DK)
Yoğun interval
90 – 100
105 – 125
1 – 4
Yaygın İnterval
85 – 90
97 – 103
2 – 6
Yoğun Dayanıklılık
80 – 85
90 – 95
6 – 10
Yaygın Dayanıklılık
75 - 80
85 -90
8 - 12
 Tablo -3.2:Yoyo ve Conconi testlerinden hesaplanan farklı dayanıklılık antrenmanı türlerine ait şiddet bölgeleri ve antrenman süreleri
Antrenman Kuramı ve Yönetimi T.O.BOMPA Spor Yayınevi ve Kitabı Ankara 2007 / Çeviri Düzenleme Tanju Bağırgan
YEĞENLİK TABLOLARI
YEĞENLİK
SAYISI
ANTRENMAN ÖZELLİĞİ
ETKİNLİĞİN AKIŞI
KALP ATIMI (DAK)
TÜM ANTRENMAN KAPSAMININ YÜZDESİ %
1
Laktik asit dayanma antrenmanı
Doruk
>180
85 - 90
2
MVO2mak
Çok yüksek
170 - 180
80 – 90
3
Aanaerobik eşik
Yüksek
160 - 170
80
4
Aerobik eşik
Orta
150 - 160
70
5
O2 Destekleme antrenmanı
Düşük
130 - 150
40 - 60
Şekil 12.10: Dayanıklılığın baskın olduğu spor dallarında 5 yeğenlik değerinin değişimi

YEĞENLİK
SAYISI
ANTRENMAN ÖZELLİĞİ
ETKİNLİĞİN
SÜRESİ
TEKRARLARIN SAYISI
LAKTİK ASİDİN YOĞUNLUĞU
KALP
 ATIMI ( DAK )
1
Laktik asit dayanma antrenmanı
30” – 2’
6 - 8
>12
>180
2
Aanaerobik eşik
2’ – 7’
>8’ – 7’
6 – 4
6 - 4
4
170 – 180
3
Aerobik eşik
30’ – 2 saat
3 - 1
2 - 3
160 - 170
Şekil 12.12: Genç sporcularda enerji sistemi antrenmanı: İkinci hazırlık dönemindeki haftalarda 3 yeğeinlik değerinin oranlarının uygulanması: Yeğenlik 1= % 5, yeğinlik= 2 % 10- 15, yeğinlik 3= % 80 – 85 Yarışma döneminde üç yeğinlik değerinin oranlarının haftalarda uygulanması: Yeğinlik 1= % 5 – 10,Yeğinlik 2= % 20, Yeğinlik 3= % 70 - 75

Pazartesi
Salı
Çarşamba
Perşembe
Cuma
Cumartesi
Pazar
3 / 5
1 / 2
5
1 / 3 / 4
4
2 / 3 / 5


4 / 5





Şekil 12.11: Aerobik dayanıklılıkğın baskın olduğu spor dallarında 5 yeğinlik değerinin minil çevrim içerisinde yönlendirilmesi

(Fartel, 1960;Astrand ve Saltin, 1961; Margaria, 1963; Matthews ve Fox, 1971; den alınan bilgilere dayanılarak) en çok, dönüşümlü sporlar için uygundur.(Çizelge 4.2)
Çizelge 4.2 Dönüşümlü sporlar için beş yeğinlik bölgesi
Bölge No
Çalışma Süresi
Yeğinlik Düzeyi
Çalışma için
Enerji Üreten Sistem
Anaerobik
%
Aerobik
%
1
1 – 15 sn
Sporcuların
sınırlarına Kadar
ATP – CP
100-95
0–5
2
15 – 60 sn
Doruk
ATP – CP ve LA
90 - 80
10 – 20
3
1 – 6 dk
Duruk Altı
LA + Aerobik
70–(40-30)
30–(6–70)
4
6 – 30 dk
Orta
Aerobik
(40-30)-10
(60-70)-90
5
30 dk Üzeri
Düşük
Aerobik
5
95


PAS
Anlayıp – Anlaşılma İLETİŞİM
Rakibin arkasındaki alanda topla buluştu.
Rakibin arkasına hareketlenmek için doğru zaman ve biçimi keşfetti.Sanyol’u anlayabildi.Hanry kendisini anlaşılır konuma getirmeyi başardı.
Hanry’ nin
Topla buluşma becerisi,temasının yumuşaklığı,her durumda topa vurabilmeyi başarması,kontrolle, tek temas arasındaki doğru seçimi ( İçinde bulunduğu durumu değerlendirebilmesi, pozisyon duyusu)
Hanry’ nin
Derin duyu ( Pozisyon duyusu ),Hedefi tayin edebilmesi

Arkadan gelip öne geçme son derece önemli.Hedefi tayin edebilmesi .Vuruş anında kendini üç boyutlu konumlandırabilmesi ( Top, kaleci, kele, kalecinin kale direklerine olan uzaklığını algılaması)

Hollanda – Fransa 70’. 47”

Biçimi, ölçüsü, şiddetini pozisyonun ön gördüğü şekilde yapılandırdı.
Davit Villa tek vuruşla gölü gerçekleştirdi.
Topun atılabilirliğini gerçekleştiren İniesta, topu kale ile savunma arasındaki boşluğa o kadar ölçülü yuvarladı ki ( Kullandı ki ) Davit Villa tek temasla dokunuşla gol vuruşunu gerçekleştirdi
SAHA UYGULAMASI
YÖNTEM ve METODLARIM

BİLİŞSEL DÜZEY - ÖZÜMLEME
Problem çözme aşamasıdır.
Hareket zihinde canlandırılır.
Dikkati sadece yeni öğrenilen harekete odaklanır.
Hatalar çoktur.
Dışarıdan alınacak bilgilere ( Geri bildirime ) ihtiyaç vardır
Bu bilgiler sözel olabileceği gibi, gösterim yolu ile de verilmesi çok faydalı olabilir.
Bu aşamanın en önemli özelliği, hataların çok olmasına rağmen, gelişmenin çok kısa bir sürede gerçekleşmesi ve performansın hızla artmasıdır.

BİRLEŞTİRME DÜZEYİ - UYMA
Becerinin dinamikleri üzerinde konsantre olunur.
Hataların en aza indirilmesine
Hareketin daha hızlı, doğru yapılmasına ve hareket alternatiflerinin denenmesine olanak sağlar
Ne kadar alıştırma yapılması gerektiği ise hareketin karmaşıklığına, kişinin yeteneğine ve geçmiş deneyimlerine bağlı olarak değişiklik gösterir.
Birinci aşamadan daha uzun sürer
Bireyin dışarıdan aldığı geri bildirim ihtiyacının azalması ve kişinin kendi hatalarını tanımlayabilmesidir

OTOMATİKLEŞME DÜZEYİ - DENGE
Bu düzeyde beceri yaparken hangi vücut parçalarını kullandığını düşünmez
Daha çok hız, kuvvet ve daha fazla öğrenilmiş hareketin bir araya getirilmesi gibi unsurlar üzerinde yoğunlaşma
Hareketler otomatik olarak yapıldığından dış faktörlerin ( Seyirci gibi ) etkisi ortadan kalkar
Birey kendi hatalarının farkında olarak gerekli düzeltmeleri bir başkasına ihtiyaç hissettirmeden gerçekleştirebilir.
Hareketi nasıl yaptığının sorulması durumunda, cevap vermek için çoğu zaman düşünme ihtiyacı hissettiği gözlemlenir

Topun Alınabilirliği ve Atılabilirliği üzerine referans noktalarım
BULUŞMA
Maksimum hızla rakipten uzaklaşma
Pozisyonun ön gördüğü açıyla rakipten uzaklaşma
Rakibin en zayıf olduğu alana hareketlenerek topla buluşma
Alıcının kendini anlaşılır konuma hareketle getirmesi. Mesaj hareket
Alcının doğru biçimi oluşturması, doğru zamanla birleştirmesi
Feik’ in inandırıcılığı
Topla buluşmada temasların yumuşaklığı

BULUŞTURMA
Alıcının doğru açıyla rakipten uzaklaşmasını sağlayacak doğru zamanı ona sağlamak
Rakip tarafından baskı varsa topu kullanılabilir hale getirmek, topu kaçırmak
Rakibin arkasındaki Alana topun kullanılmasında etkiyi sağlayan teknik değil , doğru zaman ( Erken vuruştan geciken vuruşa kadar )
Alıcıyı alanda topla buluşturma
Alıcının rakibe uzaklığının, hızının ve doğru biçimin algılanması
Pasın kalitesi; şiddeti, biçimi, yönü … Gibi

Öğrenme ve Öğretme
ÖĞRENME
Bir süreçtir
Davranıştaki değişikliktir
Alıştırma ve deneyim sonucudur
Dolaylı olarak gözlenebilir ve kalıcıdır
PERFORMANS
Gözlenebilir davranıştır
Alıştırmanın sonucudur
Geçici olabilir
BECERİ
Knapp ( 1963 ) “Belirlenen amacı en kısa zaman ve / veya enerji ile meydana getirme yeteneği” olarak tanımlar
Magill ( 2001 ) “ Ulaşılması istenen özel hareket veya görev” “ Performansın kalite göstergesi “ olarak tanımlar
Asıl rolüm sporcunun beceri düzeyini artırmak için ona yardımcı olmaktır.
Bu sebeble sorulması gereken temel sorular
Çocuklar bu beceriyi ( hareketliliği – iletişimi ) nasıl öğrenecekler?
Öğrendikleri bu beceriyi ( hareketliliği – iletişimi ) nasıl uygularlar?
Beceri öğrenimini en üst düzeye çıkarmak için eğitim ortamını nasıl organize ederim?
Öğrenim sırasında hangi bilgiyi, ne zaman ve ne şekilde vermeliyim.

MİNİL DÖNGÜ 09032010
09.03.2010
Minil Döngü
TUTUMUMUZ
Olumlu ve Yapıcı Tutum
YÖNTEMİMİZ
Problem Çözme”İndirekt yöntem” “Açıklaması” Vurgu problemin farklı çözümleri üzerindedir. Kararların çoğu öğrenene aittir Prof.Dr. Hasan Kasap ( Tablo – 18-31 Ağustos 08 Silivri )
Gagne’ye göre, problem çözme en karmaşık zihinsel beceridir. Süreç olarak problem çözme; sınamayanılmadan,içgörü kazanmaya ve neden – sonuç ilişkilerini bulmayakadar uzanan işlemleri içermektedir.( Demirel ve Ün, 1987) Problem çözen kişi, yalnızca eski öğrendiklerini kullanmakala kalmaz aynı zamanda yeni öğrenmelerde gerçekleştirilir. Dewey ve bir çok yazara göre, problem çözme sürecinde yer alan başlıca işlemler şunlardır.
Problemin farkına varma
Problemi tanımlama
Problemin çözümü olabilecek seçenekleri saptama
Şeçenekleri değerlendirmede kullanılabilecek verileri toplama
Verileri değerlendirme
Genellemelere ve sonuçlara ulaşma
Çözümü uygulamaya koyma ve etkinliğini değerlendirme
Problemlerin ve problem çözmenin öğretim tekniği olarak kullanılması, öğrencileri araştırma yapmaya, kaynakları tamamlamaya, öğrendiklerini birbirleriyle paylaşmaya yönlendirecektir. Öğrenene kendi öğrenmesinin sorumluluğunu taşıma ve sonunda problemi çözerek bir şey elde etmiş olma fırsatı vermiş olacaktır.
Gagne, (1985) The conditions of learning. New York, Ny: Holt, Rinehart and Winston, Inc.
Keşfederek öğrenme “Açıklaması” Bruner 1968 Kuşkusuz çocukların kendi kendilerine keşifler yapmasını özendireceğiz. Çocuklar bütün genellemeleri keşfetmek zorunda değildir. Onlara bu konudayeterli olduklarını hissetme ve bağımsız çalışabilecekleri konusunda güven duyma fırsatı vermeliyiz. Çocukların zaman zaman durup, öğrendikleri arasındaki bağlantıları gözden geçirmeleri – belki de en değerli olan içsel keşif – gerekmektedir. Keşfederek öğrenmede soyutlamalar ve genellemeler önceden sunulmaz. Önce somut örnekler ve olaylara yer verilir. (Orlich ve diğ., 1985) Keşfederek öğrenme daha önceden bilinmeyeni algılamak için düşüncelerin sentezlendiği bir yöntemdir.
“Gösterip Yaptırma

3Renkx 4Takım Pas oyunu ( Oyun Formu- Rakipsiz – Rakipli ) 20’
Bu saha uygulamasıyla neleri geliştirmemiz gerekiyor?

Doğru zaman ve biçimi oluşturmakTopun alınabilirliği-Atılabililirliği için
Açık alanı tanımlamak o alana koşmak
Savunulması zor alandan topla buluşabilmek
Savunulması zor olan alanda en kısa zaman zarfı içerisinde alıcıyı topla buluşturabilmek
Çalışma alanında çizgileri kullanabilme
Topu en kısa zaman zarfı içerisinde, en az temasla kullanılabilir konuma getirme
Topu rakipten kaçırma
Rakip uzakta iken topla oynayabilme, rakip yakındayken topu en az temasla aktarabilme
Zaman, yaklaşma (uzaklaşma), alan parametrelerini anlamlandırabilme
Rakipten uzaklaşmak
Rakibi hareket ettirmek
Alan yaratmak
En az temasla oynayabilme becerisi
Savunulması zor olan alanı tayin edebilme
Bu saha uygulamasıyla geliştirmek istediğimiz durum nedir?
Oyunun hızını artırmak
Bu saha uygulamasının yeğinliğini artırmakSaha uygulaması sırasında kat edilen toplam mesafe ve sprint sayısını artırmak
VO2max ı geliştirmekKaslara taşınan ve kas hüresi içerisinde kullanılan en yüksek O2 miktarını sağlamak
Hareketliliği geliştirmek
İletişimi geliştirmek

Topu alan oyuncu, topu kontrol ettikten sonra adım atamaz: ondan sonraki sorumluluk pas almak için açık bir alana geçmesi gerekentakım arkadaşlarına aittir
Topun arkadaşına yuvarlanması senin için ne anlam ifade ediyor?
Kurdele kapma kaptırmama
Eşlemşme ( Zamanı, biçimi, ayanı zaman zarfı içerisinde gerçekleştirilmesi )
Kontroller, temaslar son derece önemli
En az temasla oyun son derece önemli
Kontrol sonrası adımlamanın anlamlaştırılması son derece önemli
Büyüme,küçülme
Rakipten uzaklaşma, rakibi hareket ettirme
Alan yaratma
Yarattığın alanın kullanımı
Hedefin tayini
Pasların ölçüsü, biçimi… hız, ufo, çizgi… gibi ipuçlarından yararlanma
MİNİL DÖNGÜ 3
Bu egzersizler
Ne kadar ilgi çekici? Ne kadar meraklandırıyor? Ne kadar heyecanlandırıyor? Nasıl Deneyeceğiz? Niçin deneyeceğiz? Ne zaman deneyeceğiz? Hedefimiz ne? Amaçlarımız ne? Kazanımlarımız ne?
TUTUMUMUZ Olumlu ve Yapıcı Tutum
YÖNTEMİMİZ
Problem Çözmeİndirekt yöntem” “Açıklaması” Vurgu problemin farklı çözümleri üzerindedir. Kararların çoğu öğrenene aittirProf.Dr. Hasan Kasap ( Tablo – 18-31 Ağustos 08 Silivri )
Gagne’ye göre, problem çözme en karmaşık zihinsel beceridir. Süreç olarak problem çözme; sınama –yanılmadan,içgörü kazanmaya ve neden – sonuç ilişkilerini bulmayakadar uzanan işlemleri içermektedir.( Demirel ve Ün, 1987) Problem çözen kişi, yalnızca eski öğrendiklerini kullanmakala kalmaz aynı zamanda yeni öğrenmelerde gerçekleştirilir. Dewey ve bir çok yazara göre, problem çözme sürecinde yer alan başlıca işlemler şunlardır.
Problemin farkına varma
Problemi tanımlama
Problemin çözümü olabilecek seçenekleri saptama
Şeçenekleri değerlendirmede kullanılabilecek verileri toplama
Verileri değerlendirme
Genellemelere ve sonuçlara ulaşma
Çözümü uygulamaya koyma ve etkinliğini değerlendirme
Problemlerin ve problem çözmenin öğretim tekniği olarak kullanılması, öğrencileri araştırma yapmaya, kaynakları tamamlamaya, öğrendiklerini birbirleriyle paylaşmaya yönlendirecektir. Öğrenene kendi öğrenmesininsorumluluğunu taşıma ve sonunda problemi çözerek bir şey elde etmiş olma fırsatı vermiş olacaktır.
Gagne, (1985) The conditions of learning. New York, Ny: Holt, Rinehart and Winston, Inc.
Keşfederek öğrenme“Açıklaması” Bruner 1968Kuşkusuz çocukların kendi kendilerine keşifler yapmasını özendireceğiz. Çocuklar bütün genellemeleri keşfetmek zorunda değildir. Onlara bu konudayeterli olduklarını hissetme ve bağımsız çalışabilecekleri konusunda güven duyma fırsatı vermeliyiz. Çocukların zaman zaman durup, öğrendikleri arasındaki bağlantıları gözden geçirmeleri – belki de en değerli olan içsel keşif – gerekmektedir. Keşfederek öğrenmede soyutlamalar ve genellemeler önceden sunulmaz. Önce somut örnekler ve olaylara yer verilir. (Orlich ve diğ., 1985) Keşfederek öğrenme daha önceden bilinmeyeni algılamak için düşüncelerin sentezlendiği bir yöntemdir.
Gösterip Yaptırma Bireysel kontrol, Öğrenen – Öğreten İşbirliği, KatılımYöntemi”Sınırlı yöntem” Öğrenmenin ve kararın odağı öğrenci ancak düzenleme öğretmen merkezlidir. Prof.Dr. Hasan Kasap ( Tablo – 18-31 Ağustos 08 Silivri )
Deneme
Öğrenen merkezli yaklaşımlarMosston ( 1981 )
Öğrenen tüm deneyimlerini planlar yönetirdeğerlendirir.Öğrenen deneyimlerini kendisi yönetir.Öğrenen deneyimlerinde baş rol oynarPrf.Dr. Hasan Kasap MÜ Besyo ( Tablo – 18-31 Ağustos 08 Silivri )
TEKNİĞİMBir öğretme yöntemini uygulamaya koyma biçimi, ya da alanda uygulanan işlemlerin bütünüdür.” Prf.Dr. Hasan Kasap MÜ Besyo ( Tablo – 18-31 Ağustos 08 Silivri )
“Yön Göstererek Keşif”
       İpuçlarımla keşfetmelerini sağladığım bir yöntem. Bu yöntemle onları belirli bir yöne sürükleyecek antrenman koşulları hazırlıyorum. Bunu fark ettiklerinde konuşmaya başlıyoruz ve bir sonuca varıyoruz. Örnek Antrenmanı durdurup o an ne hissettiklerini soruyorum. Mesela, sağ arkanın orta arkadan çok geride kaldığını söylerler. Tamam, o zaman biraz daha yaklaştıralım ikisini ve işe yarayıp yaramayacağını görelim derim.
İpuçları
Kullanacağın alanı büyültNasıl ? Niçin ? Ne zaman?
Kullanacağın alanı gizle Nasıl? Niçin ? Ne zaman?
Savunulması zor olan alanda topla buluşmaNekadar ilgilisin?
Savunulması zor olan alanda alıcıyı buluşturmaNekadar meraklısın ?
Çizgileri kullan
Doğru zamanıkeşfet, yapılandır, kullan
Doğru biçimi;keşfet, yapılandır,kullan
Kendini üç boyutlu konumlandır.
Topun geçişini kolaylaştır
Ufo
MİNİL DÖNGÜ 2
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIMIN TEMEL ÖZELLİKLERİ
Öğretme değil öğrenme ön plandadır.
Çocukların özerkliği ve girişimciliği cesaretlendirilir.
Çocuklarda öğrenme isteği ve amacı yaratmak önemlidir.
Çocuklar bilgiyi sorgulamalıdır.
Öğrenmede yaşantı önemli yer tutar.
Çocukların doğal merakı desteklenmelidir.
Öğrenme çocukların zihinsel modeli üzerine kurulur.
Antrenör çocukların sadece Ne öğrendiği ile değilNasıl öğrendiği ile ilgilenmelidir.
Öğrenmenin içinde oluşturduğu bağlam önemlidir.
Öğrenmede tahmin etme, yaratma ve analiz önemli yer tutar.
Isınma
20’ 3 Renk Pas Oyunu
Rakipten uzaklaşma Nasıl ? Ne zaman ? Niçin ?
Rakibi hareket ettirmek Nasıl ? Ne zaman ? Niçin ?
En az temasla topu aktar
En az temasla topu alana yuvarlama
Kontrol sonrası adımlama yok
Topun arkadaşına yuvarlanmasını nasıl değerlendiriyorsun?
Buluşma ve buluşturmayı zihninde canlandırabiliyormuyuz?
Savunulması zor olan alan bizim için ne anlam ifade ediyor?
En az temasla topun kullanılabilir hale getirilmesi

Yapılandırma
Antrenörün / Koçun
* Bireyin ( Antrenörün - koçun ) kendisi için oluşturduğu yapıları bir başkasına aktarması olanaksızdır. Antrenörün - koçun kendi zihnindeki bilgi, kavram ya da düşünceleri oyuncuların zihnine aktaramaz. Bunu yapmaya çalışsa bile, antrenörün anlattıkları oyuncular tarafından aynen alınmaz. Anlatılanlar oyuncular tarafından yorumlanır ve dönüştürülür. Antrenörlerin aktarmaya çalıştıklarının, oyuncular tarafından onların aktardığı, anlattığı şekliyle öğrenilememesinin nedeni budur.
* Antrenörün yapması gereken oyuncular ile form pratiği arasında aracılık etmek, oyuncunun bilgiyi yapılandırma sürecini yanlış yönelmeleri önleyerek kolaylaştırmaktır.
Öğrenenler kendi bilgilerini kendileri yapılandırdığına göre form pratiği konusunda ön bilgi sahibidirler.
* Çocuklar yeni bir egzersizi öğrenirken, form pratiğine dökerken ürettikleri en ilgisiz sorular ve düşünceler bile o anda oyuncular için çok anlamlı olabilir. Böyle bir durumda çocuğun eleştirilmesi ya da reddedilmesi onun öğrenmesini güçleştirecek hatta olanaksızlaştıracaktır. Çocuğun form pratiğinde yardıma ve anlayışa ihtiyacı vardır. YAPILMASI GEREKEN O YANLIŞ ANLAMALARI ÇIKARMA NEDENLERİNİ ANLAMAYA ÇALIŞMAKTIR.
* Antrenör çocukları dinlemeli, zihninden geçenleri keşfetmeli ve çocuğun - gencin kavramsal yapılarına uygun çözümler üretmelidir. Antrenörün yanlış anlama dedikleri, öğrenenlere göre çok anlamlı doğrular olabilir.
* Form pratiği ile ilgili problemlerin, yanlış anlamaların yanlış olduğunu ya da doğrusunu söylemek yetmez. Çocuklarınkendi yapılarının farkınavarması ve yanlışın nedenlerini görmesi sağlanmalı ve sonunda uygulamalarla oyuncular inandırılmalıdır. Yapılandırmacılık geleneksel öğretimdeki empoze etme eğilimini reddeder. Form pratiğinde çocuklarantrenörün yapılandırdıklarına ulaşmak yerine kendi yapılarını oluşturur. Form pratiğinde gerçek durumlara gerçek nesnelere mümkün olduğu kadar çok yer verilir. Form pratiğinde antrenör kontrol edici, empoze edici, doğruları sunucu değil kolaylaştırıcı bir tavır sergiler. Yanlışlar çocukları tanıma fırsatı olarak görülür nedenleri keşfedilerekdüzeltilmesi için fırsatlar yaratılır.
* Yanlış bile olsa öğrencilerin düşüncelerini söylemesi özendirilir.
* Form pratiği ( Planlar) esnek ve seçeneklidir.
* Yapılandırmacılık çocukların nasıl öğrendiğini açıklar, öğretimin nasıl yapılacağını açıklamaz.
* Oyuncuların özdenetimi özendirilir.
* Doğruyu temsil eden bilgi değil yaşayabilir bilgi ve uygulamaları yapılandırma biçimleri üzerinde durulmalıdır.
Aktif Öğrenme - Prof. Dr. Kamile Ün Açıkgöz
MİNİLDÖNGÜ 1
Minil Döngü
Isınma (2x10’=20’)
Eğitsel oyun
6 ya 6 jokerli (Oyun Formu) Alan yaratma, yarattığın alanı kullanma
                                                                                                      
PROBLEMLERİMİZ
Rakipten uzaklaşamakmak?Nasıl? Niçin? Ne zaman?
Rakibi hareket ettiremekmek? Nasıl? Niçin? Ne zaman?
Açık alanı tanımlayamamak, o alana koşamamak? Nasıl? Niçin? Ne zaman?
Doğru zaman ve biçimi oluşturamakmak? Nasıl? Niçin? Ne zaman?
Topla buluşamamak? Nasıl? Niçin? Ne zaman?
Topla alıcıyı savunulması zor olan alanda buluşturamamak? Nasıl? Niçin? Ne zaman?
Ayarlanamamak? Nasıl? Niçin? Ne zaman?
 Zaman boyutu
Bu problemlerle çocuklar ne kadar ilgili?
Bu problemleri çözmeyi çocuklar ne kadar merak ediyor?
Bu problemlerin çocuklar farkında mı?
Bu problemleri çocuklar tanımyabiliyorlar mı?
Bu problemin çözümü olabilecek seçenekleri saptayabiliyorlar mı?
  
+
4 4 2 Taktik Formasyon (6 ya 5 ) Fonksiyonel Oyun formu
Sahanın alt kısmındaki merkezi oyuncu oyunu arka alan oyuncularından birine pas yaparak başlatır. Bu oyuncu sırası ile geliştirme sürecinde direkt olarak yer alan beş oyuncudan birine pas verir. Bu beş oyuncu hücumda yer alan üç referans oyuncusundan (pozisyonlarını terk etmeksizin topu almak zorunda olanlar) birine yerden paslaşmak amacıyla topu dolaştırırlar. Topa sahip olan takım manevranın başlatıldığı kanatta bulunan ileri kanat oyuncusuna pas vererek 1 puan, diğer kanattaki oyuncuya pas vererek 3 puan ve ortadaki ileri saha oyuncusuna pas vererek 5 puan alır. On adet ardışık pas da 3 puan kazandırır
İleri pozisyondaki oyuncular aynı sıralamayı ters yöne doğru yeniden başlatırken topu geriye tek vuruşla oynamak zorundadırlar. Savunma yapan takım topu her aldığında 2 puan kazanır fakat oyun (ters taraftan) aynı hücum takımı ile tekrar başlar. 2-3 dakika sonrasında takımlar 6 kişi olan statik oyuncularını değiştirerek ve savunma yapan takımın hücum takımından bir fazla oyuncu sayısını temin edilerek rolleri değişir.
Öğretme değil öğrenme ön plandadır.
Çocukların özerkliği ve girişimciliği cesaretlendirilir.
Çocuklarda öğrenme isteği ve amacı yaratmak
Çocukların bilgiyi sorgulamalarını sağlamak


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder