POZİSYON TANIMLAMALARI
YEĞENLİK TABLOLARI 2
Şekil12.4: Enerji sistemlerinin
antrenmanda 5 yeğinlik değerinin kullanımı(Roaf
1988)
Yeğinlik Simgesi
|
Antrenman Amacı
|
Tekrar Süresi
|
Tekrar Sayısı
|
Dinlenme
|
İş / Dinlenme Oranı
|
Laktik asit
yoğunluğu ( Mmol)
|
Kalp atım sayısı
|
Doruk Yeğenlik
Yüzdesi %
|
|
1
|
Laktik Aside Dayanım
Antrenmanı
|
30” – 60”
2’ – 2,5’
|
2x2 – 4
|
10’ – 15’
>5’
|
1:10 -1:15
|
12-18
Doruk=20
|
Doruk ya da doruk
yakınında
|
>85
|
>95
|
2
|
Doruk Oksijen
Tüketim Antrenmanı
|
3’ – 5’
|
4 – 6 ( 8)
|
2’ – 3’
|
2:1
|
6 -12
|
180
|
80-85
|
85-95
|
3
|
Anaerobik Eşik
Antrenmanı
|
1:30 – 7’
8’ – 2 Saat
|
3 – 5
6 – 2
|
5’
5’ -45”
|
1:1
1:06 -1:15
|
4 – 6
|
150 - 170
|
75-85
|
85-90
|
4
|
Fosfat Sistenm Aantrenmanı
|
4 – 15”
|
10 - 30
|
1- 3”
|
1:4 – 1:25
|
-
|
-
|
-
|
95
|
5
|
Aerobik Eşik
Antrenmanı
|
10’ – 12 Saat
|
6 -1
|
1 – 2’
|
1:1-1:25
|
2-3
|
130-150
|
>60
|
>60
|
Şekil12.3: Antrenman
uygulamasında 5 yeğinlik değerinin kullanımı
Çizelge 4.1. Hız ve kuvvet
alıştırmaları için yeğinlik çizelgesi (Harre, 1882’den eklemelerle)
|
||
Yeğenlik No
|
Sporcunun Doruk
verim Yüzdesi
|
Yeğinlik
|
1
|
30 – 50 %
|
Düşük
|
2
|
50 – 70 %
|
Orta altı
|
3
|
70 – 80 %
|
Orta
|
4
|
80 – 90 %
|
Doruk altı
|
5
|
90 – 100 %
|
Doruk
|
6
|
100 – 105 %
|
Doruk üstü
|
DAYANIKLILIK
ANTRENMAN TÜRÜ
|
MAKSİMUM KAH’IN % Sİ
|
CONCONİ TESTİ EŞİK
KOŞU HIZI YÜZDESİ %
|
ANTRENMANSÜRESİ (DK)
|
Yoğun interval
|
90 – 100
|
105 – 125
|
1 – 4
|
Yaygın İnterval
|
85 – 90
|
97 – 103
|
2 – 6
|
Yoğun Dayanıklılık
|
80 – 85
|
90 – 95
|
6 – 10
|
Yaygın Dayanıklılık
|
75 - 80
|
85 -90
|
8 - 12
|
Tablo -3.2:Yoyo ve
Conconi testlerinden hesaplanan farklı dayanıklılık antrenmanı türlerine ait
şiddet bölgeleri ve antrenman süreleri
Antrenman Kuramı ve
Yönetimi T.O.BOMPA Spor Yayınevi ve Kitabı Ankara 2007 / Çeviri Düzenleme Tanju
Bağırgan
YEĞENLİK TABLOLARI
YEĞENLİK
SAYISI
|
ANTRENMAN ÖZELLİĞİ
|
ETKİNLİĞİN AKIŞI
|
KALP ATIMI (DAK)
|
TÜM ANTRENMAN KAPSAMININ YÜZDESİ %
|
1
|
Laktik asit dayanma antrenmanı
|
Doruk
|
>180
|
85 - 90
|
2
|
MVO2mak
|
Çok yüksek
|
170 - 180
|
80 – 90
|
3
|
Aanaerobik eşik
|
Yüksek
|
160 - 170
|
80
|
4
|
Aerobik eşik
|
Orta
|
150 - 160
|
70
|
5
|
O2 Destekleme antrenmanı
|
Düşük
|
130 - 150
|
40 - 60
|
Şekil 12.10: Dayanıklılığın baskın olduğu spor dallarında 5 yeğenlik
değerinin değişimi
|
YEĞENLİK
SAYISI
|
ANTRENMAN ÖZELLİĞİ
|
ETKİNLİĞİN
SÜRESİ
|
TEKRARLARIN SAYISI
|
LAKTİK ASİDİN YOĞUNLUĞU
|
KALP
ATIMI ( DAK )
|
1
|
Laktik asit dayanma antrenmanı
|
30” – 2’
|
6 - 8
|
>12
|
>180
|
2
|
Aanaerobik eşik
|
2’ – 7’
>8’ – 7’
|
6 – 4
6 - 4
|
4
|
170 – 180
|
3
|
Aerobik eşik
|
30’ – 2 saat
|
3 - 1
|
2 - 3
|
160 - 170
|
Şekil 12.12: Genç sporcularda enerji sistemi antrenmanı: İkinci hazırlık
dönemindeki haftalarda 3 yeğeinlik değerinin oranlarının uygulanması:
Yeğenlik 1= % 5, yeğinlik= 2 % 10- 15, yeğinlik 3= % 80 – 85 Yarışma
döneminde üç yeğinlik değerinin oranlarının haftalarda uygulanması: Yeğinlik
1= % 5 – 10,Yeğinlik 2= % 20, Yeğinlik 3= % 70 - 75
|
Pazartesi
|
Salı
|
Çarşamba
|
Perşembe
|
Cuma
|
Cumartesi
|
Pazar
|
3 / 5
|
1 / 2
|
5
|
1 / 3 / 4
|
4
|
2 / 3 / 5
|
|
4 / 5
|
||||||
Şekil 12.11: Aerobik dayanıklılıkğın baskın olduğu spor dallarında 5
yeğinlik değerinin minil çevrim içerisinde yönlendirilmesi
|
(Fartel, 1960;Astrand ve Saltin, 1961; Margaria, 1963; Matthews ve
Fox, 1971; den alınan bilgilere dayanılarak) en çok, dönüşümlü sporlar için
uygundur.(Çizelge 4.2)
Çizelge 4.2 Dönüşümlü sporlar için beş yeğinlik bölgesi
Bölge No
|
Çalışma
Süresi
|
Yeğinlik
Düzeyi
|
Çalışma
için
Enerji
Üreten Sistem
|
Anaerobik
%
|
Aerobik
%
|
1
|
1 – 15 sn
|
Sporcuların
sınırlarına
Kadar
|
ATP – CP
|
100-95
|
0–5
|
2
|
15 – 60 sn
|
Doruk
|
ATP – CP
ve LA
|
90 - 80
|
10 – 20
|
3
|
1 – 6 dk
|
Duruk Altı
|
LA +
Aerobik
|
70–(40-30)
|
30–(6–70)
|
4
|
6 – 30 dk
|
Orta
|
Aerobik
|
(40-30)-10
|
(60-70)-90
|
5
|
30 dk
Üzeri
|
Düşük
|
Aerobik
|
5
|
95
|
PAS
Anlayıp – Anlaşılma İLETİŞİM
Rakibin arkasındaki alanda topla buluştu.
Rakibin arkasına hareketlenmek için doğru zaman ve biçimi keşfetti.Sanyol’u anlayabildi.Hanry kendisini anlaşılır konuma getirmeyi başardı.
Hanry’ nin
Topla buluşma becerisi,temasının yumuşaklığı,her
durumda topa vurabilmeyi başarması,kontrolle, tek temas arasındaki doğru seçimi ( İçinde bulunduğu durumu
değerlendirebilmesi, pozisyon duyusu)
Hanry’ nin
Derin duyu ( Pozisyon duyusu ),Hedefi tayin edebilmesi
Arkadan gelip öne geçme son derece önemli.Hedefi tayin
edebilmesi .Vuruş anında kendini üç boyutlu
konumlandırabilmesi ( Top, kaleci, kele, kalecinin
kale direklerine olan uzaklığını algılaması)
Hollanda – Fransa 70’. 47”
Biçimi, ölçüsü, şiddetini pozisyonun ön
gördüğü şekilde yapılandırdı.
Davit Villa tek vuruşla gölü
gerçekleştirdi.
Topun atılabilirliğini gerçekleştiren İniesta, topu kale ile savunma
arasındaki boşluğa o kadar ölçülü yuvarladı ki ( Kullandı ki ) Davit Villa tek
temasla dokunuşla gol vuruşunu gerçekleştirdi
SAHA UYGULAMASI
YÖNTEM ve METODLARIM
BİLİŞSEL DÜZEY - ÖZÜMLEME
Problem çözme
aşamasıdır.
Hareket zihinde
canlandırılır.
Dikkati sadece
yeni öğrenilen harekete odaklanır.
Hatalar çoktur.
Dışarıdan
alınacak bilgilere ( Geri bildirime ) ihtiyaç vardır
Bu bilgiler sözel
olabileceği gibi, gösterim yolu ile de verilmesi çok faydalı olabilir.
Bu aşamanın en
önemli özelliği, hataların çok olmasına rağmen, gelişmenin çok kısa bir sürede
gerçekleşmesi ve performansın hızla artmasıdır.
BİRLEŞTİRME DÜZEYİ - UYMA
Becerinin
dinamikleri üzerinde konsantre olunur.
Hataların en
aza indirilmesine
Hareketin daha
hızlı, doğru yapılmasına ve hareket alternatiflerinin denenmesine olanak sağlar
Ne kadar
alıştırma yapılması gerektiği ise hareketin karmaşıklığına, kişinin yeteneğine
ve geçmiş deneyimlerine bağlı olarak değişiklik gösterir.
Birinci
aşamadan daha uzun sürer
Bireyin
dışarıdan aldığı geri bildirim ihtiyacının azalması ve kişinin kendi hatalarını
tanımlayabilmesidir
OTOMATİKLEŞME DÜZEYİ - DENGE
Bu düzeyde beceri
yaparken hangi vücut parçalarını kullandığını düşünmez
Daha çok hız,
kuvvet ve daha fazla öğrenilmiş hareketin bir araya getirilmesi gibi unsurlar
üzerinde yoğunlaşma
Hareketler
otomatik olarak yapıldığından dış faktörlerin ( Seyirci gibi ) etkisi ortadan
kalkar
Birey kendi
hatalarının farkında olarak gerekli düzeltmeleri bir başkasına ihtiyaç
hissettirmeden gerçekleştirebilir.
Hareketi nasıl
yaptığının sorulması durumunda, cevap vermek için çoğu zaman düşünme ihtiyacı
hissettiği gözlemlenir
Topun Alınabilirliği ve Atılabilirliği
üzerine referans noktalarım
BULUŞMA
Maksimum hızla
rakipten uzaklaşma
Pozisyonun ön
gördüğü açıyla rakipten uzaklaşma
Rakibin en
zayıf olduğu alana hareketlenerek topla buluşma
Alıcının
kendini anlaşılır konuma hareketle getirmesi. Mesaj hareket
Alcının doğru
biçimi oluşturması, doğru zamanla birleştirmesi
Feik’ in
inandırıcılığı
Topla buluşmada
temasların yumuşaklığı
BULUŞTURMA
Alıcının doğru
açıyla rakipten uzaklaşmasını sağlayacak doğru zamanı ona sağlamak
Rakip tarafından
baskı varsa topu kullanılabilir hale getirmek, topu kaçırmak
Rakibin
arkasındaki Alana topun kullanılmasında etkiyi sağlayan teknik değil
, doğru zaman ( Erken vuruştan geciken vuruşa kadar )
Alıcıyı alanda
topla buluşturma
Alıcının rakibe
uzaklığının, hızının ve doğru biçimin algılanması
Pasın kalitesi;
şiddeti, biçimi, yönü … Gibi
Öğrenme ve Öğretme
ÖĞRENME
Bir süreçtir
Davranıştaki
değişikliktir
Alıştırma ve
deneyim sonucudur
Dolaylı olarak
gözlenebilir ve kalıcıdır
PERFORMANS
Gözlenebilir davranıştır
Alıştırmanın
sonucudur
Geçici olabilir
BECERİ
Knapp ( 1963 ) “Belirlenen amacı en kısa
zaman ve / veya enerji ile meydana getirme yeteneği” olarak tanımlar
Magill ( 2001 ) “ Ulaşılması istenen
özel hareket veya görev” “ Performansın kalite göstergesi “ olarak tanımlar
Asıl rolüm
sporcunun beceri düzeyini artırmak için ona yardımcı olmaktır.
Bu sebeble
sorulması gereken temel sorular
Çocuklar bu
beceriyi ( hareketliliği – iletişimi ) nasıl öğrenecekler?
Öğrendikleri bu
beceriyi ( hareketliliği – iletişimi ) nasıl uygularlar?
Beceri
öğrenimini en üst düzeye çıkarmak için eğitim ortamını nasıl organize ederim?
Öğrenim
sırasında hangi bilgiyi, ne zaman ve ne şekilde vermeliyim.
MİNİL DÖNGÜ 09032010
09.03.2010
Minil Döngü
TUTUMUMUZ
Olumlu ve Yapıcı Tutum
YÖNTEMİMİZ
Gagne’ye göre, problem çözme en karmaşık zihinsel beceridir. Süreç
olarak problem çözme; sınama–yanılmadan,içgörü kazanmaya ve neden – sonuç
ilişkilerini bulmayakadar uzanan işlemleri
içermektedir.( Demirel ve Ün, 1987) Problem çözen kişi, yalnızca eski
öğrendiklerini kullanmakala kalmaz aynı zamanda yeni öğrenmelerde gerçekleştirilir. Dewey ve
bir çok yazara göre, problem çözme sürecinde yer alan başlıca işlemler şunlardır.
Problemin farkına varma
Problemi tanımlama
Problemin çözümü olabilecek seçenekleri saptama
Şeçenekleri değerlendirmede kullanılabilecek verileri toplama
Verileri değerlendirme
Genellemelere ve sonuçlara ulaşma
Çözümü uygulamaya
koyma ve etkinliğini değerlendirme
Problemlerin ve problem çözmenin öğretim
tekniği olarak kullanılması, öğrencileri araştırma yapmaya, kaynakları tamamlamaya, öğrendiklerini birbirleriyle
paylaşmaya yönlendirecektir. Öğrenene kendi
öğrenmesinin sorumluluğunu taşıma ve sonunda problemi çözerek bir şey elde etmiş olma fırsatı vermiş
olacaktır.
Gagne, (1985) The conditions of
learning. New York, Ny: Holt, Rinehart and Winston, Inc.
Keşfederek öğrenme “Açıklaması” Bruner 1968 Kuşkusuz
çocukların kendi kendilerine keşifler yapmasını özendireceğiz. Çocuklar bütün
genellemeleri keşfetmek zorunda değildir. Onlara bu konudayeterli olduklarını
hissetme ve bağımsız çalışabilecekleri konusunda güven duyma fırsatı
vermeliyiz. Çocukların zaman zaman durup, öğrendikleri arasındaki bağlantıları
gözden geçirmeleri – belki de en değerli olan içsel keşif – gerekmektedir.
Keşfederek öğrenmede soyutlamalar ve genellemeler önceden sunulmaz. Önce somut
örnekler ve olaylara yer verilir. (Orlich ve diğ., 1985) Keşfederek öğrenme daha önceden bilinmeyeni
algılamak için düşüncelerin sentezlendiği bir yöntemdir.
“Gösterip Yaptırma”
3Renkx 4Takım Pas oyunu ( Oyun Formu- Rakipsiz – Rakipli ) 20’
Bu saha uygulamasıyla neleri geliştirmemiz gerekiyor?
Doğru zaman ve biçimi oluşturmakTopun
alınabilirliği-Atılabililirliği için
Açık alanı tanımlamak o alana koşmak
Savunulması zor alandan topla buluşabilmek
Savunulması zor olan alanda en kısa zaman zarfı içerisinde alıcıyı topla
buluşturabilmek
Çalışma alanında çizgileri kullanabilme
Topu en kısa zaman zarfı içerisinde, en az temasla kullanılabilir konuma
getirme
Topu rakipten kaçırma
Rakip uzakta iken topla oynayabilme, rakip yakındayken topu en az temasla
aktarabilme
Zaman, yaklaşma (uzaklaşma), alan parametrelerini anlamlandırabilme
Rakipten uzaklaşmak
Rakibi hareket ettirmek
Alan yaratmak
En az temasla oynayabilme becerisi
Savunulması zor olan alanı tayin edebilme
…
Bu saha uygulamasıyla geliştirmek istediğimiz durum nedir?
Oyunun hızını artırmak
Bu saha uygulamasının yeğinliğini artırmakSaha uygulaması sırasında kat edilen toplam mesafe ve sprint sayısını
artırmak
VO2max’ ı geliştirmekKaslara taşınan ve kas hüresi içerisinde kullanılan en yüksek O2 miktarını sağlamak
Hareketliliği geliştirmek
İletişimi geliştirmek
Topu alan oyuncu,
topu kontrol ettikten sonra
adım atamaz: ondan sonraki sorumluluk pas almak için açık bir alana geçmesi gerekentakım arkadaşlarına aittir
Topun arkadaşına
yuvarlanması senin için ne anlam ifade ediyor?
Kurdele kapma kaptırmama
Eşlemşme ( Zamanı, biçimi, ayanı zaman zarfı içerisinde gerçekleştirilmesi
)
Kontroller, temaslar son derece önemli
En az temasla oyun son derece önemli
Kontrol sonrası adımlamanın anlamlaştırılması son derece önemli
Büyüme,küçülme
Rakipten uzaklaşma, rakibi hareket ettirme
Alan yaratma
Yarattığın alanın kullanımı
Hedefin tayini
Pasların ölçüsü, biçimi… hız, ufo, çizgi… gibi ipuçlarından yararlanma
MİNİL DÖNGÜ 3
Bu egzersizler
Ne kadar ilgi çekici? Ne kadar meraklandırıyor? Ne kadar heyecanlandırıyor? Nasıl Deneyeceğiz? Niçin deneyeceğiz? Ne zaman deneyeceğiz? Hedefimiz ne? Amaçlarımız ne? Kazanımlarımız ne?
TUTUMUMUZ Olumlu ve Yapıcı Tutum
YÖNTEMİMİZ
Problem Çözme”İndirekt yöntem” “Açıklaması” Vurgu
problemin farklı çözümleri üzerindedir. Kararların çoğu öğrenene aittirProf.Dr. Hasan Kasap ( Tablo – 18-31 Ağustos 08 Silivri )
Gagne’ye göre, problem çözme en
karmaşık zihinsel beceridir. Süreç olarak problem çözme; sınama –yanılmadan,içgörü kazanmaya ve neden – sonuç
ilişkilerini bulmayakadar uzanan işlemleri
içermektedir.( Demirel ve Ün, 1987) Problem çözen kişi, yalnızca eski
öğrendiklerini kullanmakala kalmaz aynı zamanda yeni öğrenmelerde gerçekleştirilir. Dewey ve
bir çok yazara göre, problem çözme sürecinde yer alan başlıca işlemler
şunlardır.
Problemin farkına varma
Problemi tanımlama
Problemin çözümü olabilecek seçenekleri saptama
Şeçenekleri değerlendirmede kullanılabilecek verileri toplama
Verileri değerlendirme
Genellemelere ve sonuçlara ulaşma
Çözümü uygulamaya
koyma ve etkinliğini değerlendirme
Problemlerin ve problem çözmenin öğretim
tekniği olarak kullanılması, öğrencileri araştırma yapmaya, kaynakları tamamlamaya, öğrendiklerini birbirleriyle
paylaşmaya yönlendirecektir. Öğrenene kendi
öğrenmesininsorumluluğunu taşıma ve sonunda problemi çözerek bir şey elde etmiş olma fırsatı vermiş
olacaktır.
Gagne, (1985) The conditions of
learning. New York, Ny: Holt, Rinehart and Winston, Inc.
Keşfederek öğrenme“Açıklaması” Bruner 1968Kuşkusuz çocukların kendi kendilerine keşifler yapmasını özendireceğiz.
Çocuklar bütün genellemeleri keşfetmek zorunda değildir. Onlara bu
konudayeterli olduklarını hissetme ve bağımsız çalışabilecekleri konusunda
güven duyma fırsatı vermeliyiz. Çocukların zaman zaman durup, öğrendikleri
arasındaki bağlantıları gözden geçirmeleri – belki de en değerli olan içsel
keşif – gerekmektedir. Keşfederek öğrenmede soyutlamalar ve genellemeler
önceden sunulmaz. Önce somut örnekler ve olaylara yer verilir. (Orlich ve diğ., 1985) Keşfederek
öğrenme daha önceden bilinmeyeni algılamak için düşüncelerin sentezlendiği bir
yöntemdir.
“Gösterip Yaptırma” Bireysel kontrol, Öğrenen – Öğreten İşbirliği, KatılımYöntemi”Sınırlı yöntem” Öğrenmenin ve kararın odağı öğrenci ancak düzenleme
öğretmen merkezlidir. Prof.Dr.
Hasan Kasap ( Tablo – 18-31 Ağustos 08 Silivri )
“Deneme”
Öğrenen merkezli yaklaşımlarMosston ( 1981 )
Öğrenen tüm deneyimlerini planlar yönetir, değerlendirir.Öğrenen
deneyimlerini kendisi yönetir.Öğrenen deneyimlerinde baş
rol oynarPrf.Dr.
Hasan Kasap MÜ Besyo ( Tablo – 18-31 Ağustos 08 Silivri )
TEKNİĞİM“Bir öğretme yöntemini uygulamaya koyma biçimi, ya da alanda uygulanan
işlemlerin bütünüdür.” Prf.Dr.
Hasan Kasap MÜ Besyo ( Tablo – 18-31 Ağustos 08 Silivri )
“Yön Göstererek Keşif”
İpuçlarımla keşfetmelerini sağladığım bir yöntem. Bu yöntemle onları belirli bir yöne sürükleyecek antrenman koşulları hazırlıyorum. Bunu fark
ettiklerinde konuşmaya başlıyoruz ve bir sonuca varıyoruz. Örnek Antrenmanı durdurup o an ne hissettiklerini soruyorum. Mesela, sağ arkanın
orta arkadan çok geride kaldığını söylerler. Tamam, o zaman biraz daha yaklaştıralım ikisini ve işe yarayıp yaramayacağını
görelim derim.
İpuçları
Kullanacağın alanı büyültNasıl ? Niçin ? Ne zaman?
Kullanacağın alanı gizle Nasıl? Niçin ? Ne zaman?
Savunulması zor olan alanda topla buluşmaNekadar ilgilisin?
Savunulması zor olan alanda alıcıyı buluşturmaNekadar meraklısın ?
Çizgileri kullan
Doğru zamanı; keşfet, yapılandır, kullan
Doğru biçimi;keşfet, yapılandır,kullan
Kendini üç boyutlu konumlandır.
Topun geçişini kolaylaştır
Ufo
MİNİL DÖNGÜ 2
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIMIN TEMEL ÖZELLİKLERİ
Öğretme değil öğrenme ön plandadır.
Çocukların özerkliği ve girişimciliği cesaretlendirilir.
Çocuklarda öğrenme isteği ve amacı yaratmak
önemlidir.
Çocuklar bilgiyi sorgulamalıdır.
Öğrenmede yaşantı önemli yer tutar.
Çocukların doğal merakı desteklenmelidir.
Öğrenme çocukların zihinsel modeli üzerine kurulur.
Antrenör çocukların sadece Ne öğrendiği ile
değil, Nasıl öğrendiği ile
ilgilenmelidir.
Öğrenmenin içinde oluşturduğu bağlam önemlidir.
Öğrenmede tahmin etme, yaratma ve analiz önemli yer tutar.
Isınma
20’ 3 Renk Pas Oyunu
Rakipten uzaklaşma Nasıl ? Ne zaman
? Niçin ?
Rakibi hareket ettirmek Nasıl ? Ne zaman
? Niçin ?
En az temasla topu aktar
En az temasla topu alana yuvarlama
Kontrol sonrası adımlama yok
Topun arkadaşına yuvarlanmasını nasıl
değerlendiriyorsun?
Buluşma ve buluşturmayı zihninde canlandırabiliyormuyuz?
Savunulması zor olan alan bizim için ne anlam ifade ediyor?
En az temasla topun kullanılabilir hale getirilmesi
Yapılandırma
Antrenörün / Koçun
* Bireyin
( Antrenörün - koçun ) kendisi için oluşturduğu yapıları bir başkasına
aktarması olanaksızdır. Antrenörün - koçun kendi zihnindeki bilgi, kavram ya da
düşünceleri oyuncuların zihnine aktaramaz. Bunu yapmaya çalışsa bile,
antrenörün anlattıkları oyuncular tarafından aynen alınmaz. Anlatılanlar
oyuncular tarafından yorumlanır ve dönüştürülür. Antrenörlerin aktarmaya
çalıştıklarının, oyuncular tarafından onların aktardığı, anlattığı şekliyle
öğrenilememesinin nedeni budur.
* Antrenörün
yapması gereken oyuncular ile form pratiği arasında aracılık etmek, oyuncunun
bilgiyi yapılandırma sürecini yanlış yönelmeleri önleyerek kolaylaştırmaktır.
* Öğrenenler kendi bilgilerini kendileri yapılandırdığına göre form pratiği
konusunda ön bilgi sahibidirler.
* Çocuklar
yeni bir egzersizi öğrenirken, form pratiğine dökerken ürettikleri en ilgisiz
sorular ve düşünceler bile o anda oyuncular için çok anlamlı olabilir. Böyle
bir durumda çocuğun eleştirilmesi ya da reddedilmesi onun öğrenmesini
güçleştirecek hatta olanaksızlaştıracaktır. Çocuğun form pratiğinde yardıma ve
anlayışa ihtiyacı vardır. YAPILMASI GEREKEN O YANLIŞ ANLAMALARI ÇIKARMA
NEDENLERİNİ ANLAMAYA ÇALIŞMAKTIR.
* Antrenör
çocukları dinlemeli, zihninden geçenleri keşfetmeli ve çocuğun - gencin
kavramsal yapılarına uygun çözümler üretmelidir. Antrenörün yanlış anlama
dedikleri, öğrenenlere göre çok anlamlı doğrular olabilir.
* Form
pratiği ile ilgili problemlerin, yanlış anlamaların yanlış olduğunu ya da doğrusunu
söylemek yetmez. Çocuklarınkendi yapılarının farkınavarması ve yanlışın nedenlerini görmesi
sağlanmalı ve sonunda uygulamalarla oyuncular inandırılmalıdır. Yapılandırmacılık geleneksel öğretimdeki empoze etme
eğilimini reddeder. Form pratiğinde çocuklarantrenörün yapılandırdıklarına
ulaşmak yerine kendi yapılarını oluşturur. Form pratiğinde gerçek durumlara
gerçek nesnelere mümkün olduğu kadar çok yer verilir. Form pratiğinde
antrenör kontrol edici, empoze edici, doğruları sunucu değil
kolaylaştırıcı bir tavır sergiler. Yanlışlar çocukları tanıma fırsatı
olarak görülür nedenleri keşfedilerekdüzeltilmesi için fırsatlar
yaratılır.
* Yanlış
bile olsa öğrencilerin düşüncelerini söylemesi özendirilir.
* Form
pratiği ( Planlar) esnek ve seçeneklidir.
* Yapılandırmacılık çocukların
nasıl öğrendiğini açıklar, öğretimin nasıl yapılacağını açıklamaz.
* Oyuncuların
özdenetimi özendirilir.
* Doğruyu temsil eden bilgi değil yaşayabilir bilgi ve
uygulamaları yapılandırma biçimleri üzerinde durulmalıdır.
Aktif Öğrenme - Prof. Dr. Kamile
Ün Açıkgöz
MİNİLDÖNGÜ 1
Minil Döngü
Isınma (2x10’=20’)
Eğitsel oyun
6 ya 6 jokerli (Oyun Formu) Alan yaratma,
yarattığın alanı kullanma
PROBLEMLERİMİZ
Rakipten uzaklaşamakmak?Nasıl?
Niçin? Ne zaman?
Rakibi hareket ettiremekmek? Nasıl?
Niçin? Ne zaman?
Açık alanı tanımlayamamak, o alana
koşamamak? Nasıl? Niçin? Ne zaman?
Doğru zaman ve biçimi oluşturamakmak? Nasıl?
Niçin? Ne zaman?
Topla buluşamamak? Nasıl?
Niçin? Ne zaman?
Topla alıcıyı savunulması zor olan
alanda buluşturamamak? Nasıl? Niçin? Ne zaman?
Ayarlanamamak? Nasıl? Niçin?
Ne zaman?
Zaman boyutu
Bu problemlerle çocuklar ne kadar ilgili?
Bu problemleri çözmeyi çocuklar ne
kadar merak ediyor?
Bu problemlerin çocuklar farkında mı?
Bu problemleri çocuklar tanımyabiliyorlar mı?
Bu problemin çözümü olabilecek
seçenekleri saptayabiliyorlar mı?
+
4 4 2 Taktik Formasyon (6 ya 5 ) Fonksiyonel Oyun formu
İleri pozisyondaki oyuncular aynı
sıralamayı ters yöne doğru yeniden başlatırken topu geriye tek vuruşla oynamak
zorundadırlar. Savunma yapan takım topu her aldığında 2 puan kazanır fakat oyun
(ters taraftan) aynı hücum takımı ile tekrar başlar. 2-3 dakika sonrasında
takımlar 6 kişi olan statik oyuncularını değiştirerek ve savunma yapan takımın
hücum takımından bir fazla oyuncu sayısını temin edilerek rolleri değişir.
Öğretme değil öğrenme ön plandadır.
Çocukların özerkliği ve girişimciliği cesaretlendirilir.
Çocuklarda öğrenme isteği ve amacı yaratmak
Çocukların bilgiyi sorgulamalarını sağlamak
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder